Tidligere HINN-student med tidenes eksamen hos Rema 1000

Bilde av Ingrid Bagaas og en kollega på Rema 1000 på Rena.

Ingrid Bagaas (til høyre) jobber nå som kjøpmann hos Rema 1000 på Rena. Høsten 2018 leverte hun tidenes eksamen ved deres Kjøpmannsskole. 

Leverte den beste eksamenen noen gang avlagt ved Rema 1000 sin Kjøpmannsskole.

- Det er ingen tvil om at arbeidet med masteroppgaven på HINN hjalp meg til å oppnå et så godt resultat hos Rema 1000. Jeg fikk en veldig god studieteknikk, men ble likevel veldig overrasket over at jeg leverte den beste oppgaven noensinne.

Flyttet til Rena for å studere

Ingrid Bagaas er 26 år og kommer opprinnelig fra Løten. Nå bor hun på Rena der hun jobber som kjøpmann hos Rema 1000. Tilbake i 2011 flyttet hun til Rena for å studere Bachelor i økonomi og administrasjon.

- Jeg begynte å jobbe i butikk da jeg var rundt 16 år, og var klar på at jeg ønsket å arbeide i servicebransjen. Jeg var litt usikker på akkurat hva jeg skulle studere, men jeg fikk et godt inntrykk av Rena da jeg var her på omvisningsdag. Det er et koselig sted med gode leiepriser ikke langt fra Løten, så da endte jeg opp her siden jeg synes det er spennende med økonomi.

Kombinerte studier med jobb

Allerede en måned før hun startet på studiene hadde hun sin første vakt hos Rema 1000. Siden har hun gått hele veien fra å jobbe enkelte kveldsvakter til å bli kjøpmann for butikken.

- I løpet av de første årene på HINN ble jeg langt mer trygg på økonomi og ledelse, og vokste som person. Mens jeg tidligere har vært litt beskjeden og usikker på meg selv fikk jeg mer selvtillit av kunnskapen jeg tilegnet meg på skolen. Dette komme til uttrykk også på arbeidsplassen.

talent-ingrid-1280x720

Friår mellom bachelor og master på HINN

Da Ingrid var ferdig med bacheloroppgaven jobbet hun ett år som vikarierende nestkommanderende for Rema 1000, i påvente av at hun kunne utdanne seg til siviløkonom på HINN. Hun tilhører med andre ord det første kullet siviløkonomer som er utdannet fra Rena.

- Rett før jeg var ferdig med bachelorgraden ble det klart at det året etter ville komme et masterstudium innen økonomi og ledelse som ville kvalifisere til tittelen siviløkonom. Jeg begynte å føle meg hjemme på Rena, så det fristet ikke å flytte.

Krevende overgang til master

Overgangen til master beskriver Ingrid som krevende. Hun tok Master i økonomi og ledelse med spesialisering i markedsføringsledelse. Pensum ble mer omfattende med mye engelsk litteratur, og som en del av det første kullet var det ingen tidligere studenter å rådføre seg med. I tillegg jobbet hun ca. 70 prosent på Rema 1000.

- Jeg er veldig fornøyd med masteren, men det var mye arbeid. Jeg lærte mye de to årene, og det var absolutt verdt det.

Masteroppgaven til Ingrid handlet om håndtering av kundeklager på sosiale medier. Et fellestrekk hun fant var at disse kundene ofte var irriterte siden de ikke ble hørt i butikken første gang, og så ville få flere til å se hvor irriterte de var via sosiale medier.

- Konklusjonen er at det er utrolig viktig å ta klagehåndteringen seriøst med en gang noen klager. Løs det så fort som mulig. Det blir mye større og verre gang nummer to.

Fra master til Kjøpmannsskole

Våren 2017 leverte Ingrid masteroppgaven. Men allerede i august var hun tilbake på skolebenken på Talentprogrammet til Rema 1000, som er kjedens Kjøpmannskole. Skolen dekker fagområdene salg, ledelse, praktisk butikkdrift og økonomi, og går over ti samlinger over et år. Ved endt program kvalifiserer talentene til å drive egen butikk.  

- Jeg ble oppfordret til å søke da Rema 1000 så et potensial i meg. Siden jeg allerede hadde lært mye om økonomi fra HINN var jeg en god søker.

I april 2018 tok hun formelt over som kjøpmann for Rema 1000 på Rena, to måneder før det historiske eksamensresultatet. Nå er hun leder for ni ansatte, har dannet eget aksjeselskap og har inngått en femårig franchiseavtale med Rema 1000-konsernet.

- Som leder er jeg opptatt av at folk skal ha det bra på jobb, samtidig som vi skal få ting unnagjort. Og butikken går meget bra. Vi ligger an til å slå omsetningsrekorden til butikken fra 2016, og får stadig flere faste, blide og fornøyde kunder.

Sist endret: .