Language: NOR | ENG

Fan-engasjement i musikkmarkedsføring

Internett og sosiale medier har endret forholdene for musikkbransjen, hvordan artister markedsføres og kommuniserer med fans. Fansengasjement har blitt en viktig del av å bygge artistmerker. Fans måter å konsumere musikk på har også utviklet seg - de kommer nær artistene på nye måter og har fått muligheten til å møte andre fans fra andre deler av verden i digitale grupper.

Basert på sin forskning snakker MECOs forsker Jenny Karlsson, lektor i bedriftsøkonomi ved Center for Service Research og Jessica Edlom, doktorgrad i medie- og kommunikasjonsvitenskap ved Karlstads universitet, om fans og merkevaresamfunn, hvordan musikkbransjen bruker fans som en motor i markedsføring, men også hvordan fansen selv opplever sitt eget engasjement.

Om seminarene

Forskere fra Universitetet i Karlstad og Høgskolen i Innlandet skal presentere sin forskning og dele sin innsikt fra musikkbransjen, som del av av Interreg-prosjektet    MECO, Music Ecosystems Inner Scandinavia.

Seminarserien fokuserer på endringer og utfordringer i bransjen med fokus på digitalisering, innovasjon og brukeropplevelser og hvordan koronapandemien har påvirket bransjen.

Seminarserien består av seks seminarer gitt via zoom. Det koster ingenting å delta, men det kreves påmelding ettersom antall plasser er begrenset.