Language: NOR | ENG

Institutt for spillutdanninger - Spillskolen

Spillskolen utdanner kreative skapere av spill- og dataanimasjon, grafikere og programmerere og ledende kompetanse innen Virtual Reality og Augmented Reality i nært samarbeid med flere regionale aktører. I tillegg driver Spillskolen et fullt rigget motion capture-studio beliggende i PARK på Hamar.

I tillegg til nært samarbeid med offentlig og privat sektor har Spillskolen samarbeid gjennom AR, VR og spill-prosjekter med flere fakulteter på Høgskolen i Innlandet, samt andre akademiske institusjoner i Norge og internasjonalt. Alle prosjekter har som formål å bygge kapasitet for arbeidslivet.

Instituttet har i dag ca. 300 studenter og 20 ansatte i tillegg til flere midlertidige og timelærere, og er i rask vekst. Fagmiljøet er internasjonalt og tverrfaglig med både et praksisnært og teoretisk vitenskapelig fokus.

MoCap 1

 

Nettverk og partnere

Spillskolen er medlem av forretningsklyngen VRINN og er en del av  gründer- og næringshuset PARK. PARK huser studio for ny teknologi (AR, VR og Motion Capture), Spillskolens videreutdanning i Virtual and Augmented Reality (AVR) (gjennomføres på engelsk), Hamarregionen utvikling og bedrifter som jobber med teknologi, som Hamar Game Collective med 14 bedrifter, EON Reality Norge (en av verdens ledende innen VR og AR med fokus på kunnskapsoverføring, Making View (VR og 360 video), Collaborative Workplace (ledertrening med VR og spill), og mange flere. Klyngen bak PARK og VRINN har en velfungerende trippel helix modell for innovasjon og vekst, og gjennom nært samarbeid har prosjektet blitt en stor suksess.

 

Pris til spillskolestudenter

Snow Leaf Studios vant pris i kategorien Gamer's Choice under  Norwegian Game Awards 2021 med spillet Evergreen. Snow Leaf Studios består av seks utviklere som studerer ved Spillskolen.

Les mer

 

Slow motion i spill

Nysgjerrig på hva undervisere ved Spillskolen forsker på? Førsteamanuensis Håvard Vibeto snakker i dette foredraget om hvordan dataspill bruker sakte film. Han går inn på opprinnelsen til sakte film og dens ontologiske kvaliteter. Bruken av sakte film i dataspill kan ifølge han deles inn i to kategorier: filmatisk sakte film og «bullet time». Fokuset i foredraget er på bullet time, som tillater spilleren interaktive kontroll over det som skjer for å gi en fordel i å overvinne fiender og hindringer. Denne nyutviklingen av sakte film til interaktiv bruk har konsekvenser for de estetiske og de gameplaymessig egenskapene til effekten.

 

Serious games

Spill kan være både moro og alvor. Førsteamanuensis ved Spillskolen Sophie Anne Mobbs adresserer myter om hva spill er og hvem som spiller dem. I dette foredraget holdt som en del av  XR4ALL Annual Event 2020: Training future XR professionals viser hun hvordan spill og AR&VR teknologi kan brukes til å forbedre den virkelige verden.