Language: NOR | ENG

Kai Arne Hansen

Førsteamanuensis
Avd./Fakultet:
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Enhet:
Institutt for kunstfag og kulturstudier
Besøksadresse:
Rom: 2K223
Elias Hofgaards Hus (Kontorbygget)
Holsetgata 31 N-2318 Hamar
Vis i kart
Postadresse:
Høgskolen i Innlandet
Postboks 400
2418 Elverum

Bakgrunn

Kai Arne Hansen er førsteamanuensis i musikk ved Institutt for kunstfag og kulturstudier. Han har en doktorgrad i kritisk musikkvitenskap fra Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo. Hansen forsker primært på populærmusikk og identitet, kjønn og seksualitet, kontemporære medier, audiovisuell estetikk, og musikalsk barne- og ungdomskultur. Han arbeider for tiden med en monografi om maskuliniteter i popmusikk, og er ansvarlig redaktør for musikkforskningstidsskriftet Studia Musicologica Norvegica.  

 

Utvalgte publikasjoner:

Bøker

In print: Hansen, Kai Arne, Eirik Askerøi and Freya Jarman (eds.).  Popular Musicology and Identity. London: Routledge. 

2019: Braae, Nick and Kai Arne Hansen (eds.).  On Popular Music and Its Unruly Entanglements. New York: Palgrave Macmillan. 

Fagfellevurderte tidsskriftsartikler

2019: Hansen, Kai Arne.  (Re)Reading Pop Personae: A Transmedial Approach to Studying the Multiple Construction of Artist Identities. Twentieth-Century Music 16 (3): 501-529. 

2019: Hansen, Kai Arne.  The ambiguity of 'new' masculinities: Zayn Malik and disordered eating. Celebrity Studies, Forum. Advance online publication. 

2018: Hansen, Kai Arne.  Sangfoni : Magisk realisme, leken læring og identitetsutforsking i barns audiovisuelle musikkultur. [Sangfoni: Magical Realism, Playful Learning and Exploring Identity in Children’s Audiovisual Music Culture]. Studia Musicologica Norvegica: Norwegian Journal of Musicology 44 (1): 102–117.

2018: Hansen, Kai Arne.  Fashioning a Post Boy Band Masculinity: On the Seductive Dreamscape of Zayn’s  Pillowtalk. Popular Music and Society 41 (2): 194–212.

2018: Hansen, Kai Arne and Stan Hawkins.  Azealia Banks: 'Chasing Time', Erotics, and Body Politics. Popular Music 37 (2): 157–174.

2017: Hansen, Kai Arne.  Empowered or Objectified? Personal Narrative and Audiovisual Aesthetics in Beyoncé’s Partition. Popular Music and Society 40 (2): 164–180.           

Bokkapitler

2019: Hansen, Kai Arne. It's a Dark Philosophy: The Weeknd's Intermedial Aestheticization of Violence. In On Popular Music and Its Unruly Entanglements, edited by Nick Braae and Kai Arne Hansen, 235–255. New York: Palgrave Macmillan. 

2017: Hansen, Kai Arne.  Holding on for Dear Life: Gender, Celebrity Status, and Vulnerability-on-Display in Sia’s ‘Chandelier’. In The Routledge Research Companion to Popular Music and Gender, edited by Stan Hawkins, 89–101. New York: Routledge. 

Publikasjoner og prosjekter

Se publikasjoner og prosjekter i Cristin