Language: NOR | ENG

Espen Stranger-Johannessen

Førsteamanuensis
Avd./Fakultet:
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Enhet:
Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Besøksadresse:
Studiested Hamar
Holsetgata 31
2318 Hamar
Kart
Postadresse:
Høgskolen i Innlandet
Postboks 400
2418 Elverum

Bakgrunn

Espen tok en ph.d. ved University of British Columbia i Department of Language and Literacy Education, hvor han disputerte 7. desember 2017. Avhandlingen The African Storybook and Teacher Identity tar for seg læreridentitet i forbindelse med nettressursen African Storybook rettet mot barn i Afrika, som tilbyr digitale fortellinger på over hundre språk. Basert på Darvin og Nortons (2015) modell for identitet og investering, studerte forfatteren ugandiske barneskolelæreres investering i African Storybook og hvordan identitetene deres endret seg gjennom bruken av fortellingene og de teknologiske verktøyene. Bruken av fortellingene utvidet lærernes repertoar av undervisningsmetoder og temaer. Espen har utviklet Barnebøker for Norge basert for disse afrikanske fortellingene, en nettressurs for lærere og foreldre for å fremme leseferdigheter og flerspråklighet i Norge.

Ekspertområder

Flerspråklighet i skolen, Identitet, Digitale barnebøker, Skoleutvikling, Lesing og leseopplæring

Publikasjoner og prosjekter

Se publikasjoner og prosjekter i Cristin

Forskningsområder

Oppvekst og utdanning