Program
Program – 15. juni 2018
10.15 Åpning ved dekan Morten Ørbeck
10.20 Innledning til seminaret ved Gunhild Tomter Alstad, Anne Marit Vesteraas Danbolt og Gunhild Tveit Randen
10.30 Jim Cummins: Teachers as Knowledge-Generators: Diverse Contexts, Challenges, and Opportunities in Teacher Education
11.00 Helle Pia Laursen: Hvad betyder mumie? Om forhandling og skabelse af betydning under en literacyaktivitet
11.30 Mulighet for spørsmål/samtale/beinstrekk
11.40 Randi Myklebust: En flerspråklig elevs muntlige deltakelse i gruppearbeid
11.50 Gunhild Tveit Randen: Norskkompetanse og multikompetanse hos flerspråklige elever
12.00 Lunsj
13.00 Susanne Duek: Litteracitet bland barn till nyanlända föräldrar med kort skolbakgrund
13.30 Kenneth Hyltenstam: Modersmålsundervisning och utbildning av modersmålslärare – glimtar av 40 års ifrågasättande, ambivalens och ihärdighet/uthållighet
14.00 Mulighet for spørsmål/samtale/beinstrekk
14.10 Kort pause
14.20 Guri Bordal Steien: «Jeg som har studert lingvistikk, kom i klasse med analfabeter.» Narrativer fra norskopplæring
14.30 Verónica Pájaro: «Tilstrekkelige norskkunnskaper» og språkkrav i ansettelsesprosesser for turnusleger i Norge
14.40 Anne Skaret: Annerledeshet i dyrefortellinger: et leserorientert perspektiv på bildeboka Prikken
14.50 Thor Ola Engen: Leseforståelse, motivasjon og emosjonell støtte
15.00 Pause
15.10 Marte Monsen: En diskusjon om skolens leseprøver
15.20 Else Ryen: Kartlegging for tilrettelegging for andrespråkselever
15.30 Gunhild Tomter Alstad og Anne Marit V. Danbolt: Litterasitet i overgangen fra barnehage til skole
15.40 Per Ivar Kvammen: Naturfaglig litterasitet – glimt fra skole og lærerutdanning.
15.55 Kari Tenfjord: Å bygge et fag – å skape en historie
16.10 Anne Golden og Lars Anders Kulbrandstad: På spor av en tapt hund - om samarbeid, dyr og andrespråksskriving
16.30 Avslutning
Med forbehold om endringer