English version of this page

Samskaping i forskning og tjenesteutvikling

Det er i dag økende krav og forventninger, nasjonalt og internasjonalt, om at brukere av forskning skal ha innflytelse over og delta i forskningsprosessen. Ikke minst gjelder dette for mottakere av helse-, sosial- og velferdstjenester.

Etablert:
Tilhørighet:
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Fagområde:
Sosialfag og veiledning
Tom Remi Komgsmo (f.v), Frank Jarle Bruun og Hege Christin Nilsson i Storgata i Lillehammer, stor stas med slipp av boka "Vi er medforskere!"

Tom Remi Kongsmo (f.v), Frank Jarle Bruun og Hege Christin Nilsson i Storgata i Lillehammer, stor stas med slipp av boka "Vi er medforskere!"

Foto: Ole Martin Ringlund/HINN

Forskergruppa Samskaping i forskning og tjenesteutvikling har vært i virksomhet siden oktober 2017 med deltakelse fra de ulike fagmiljøene ved Fakultet for sosial- og helsevitenskap og Sagatun Brukerstyrt Senter (psykisk helse).

Forskergruppa består både av forskere fra høgskolen og personer med brukererfaringer. Forskningen har særlig være rettet mor personer med psykiske lidelser og funksjonshemmede.

Hva forsker vi på?

Forskningsgruppa har valgt å bruke begrepet "samskaping" som overskrift. Dette er et begrep som i økende grad både internasjonalt og nasjonalt knyttes til forskning der akademiske forskere og andre aktører samarbeider i forskningsprosjektene og m.a.o. samproduserer forskningen.

Mer om forskergruppen

Prosjekter og prosjektsøknader

Høsten 2021 arrangerte forskergruppen (fire av dens medlemmer) et felles opplæringsprogram for forskere og medforskere med til sammen 29 deltagere som representerte Sykehuset Innlandet HF, NAV-Gjøvik, Fontenehuset-Gjøvik og Sagatun Recovery, i tillegg til forskere ansatt ved HiNN.

Opplæringsprogrammet er blitt grundig evaluert og resultatene fra evalueringen har munnet ut i en forskningsartikkel som er akseptert for publisering i Nordisk tidsskrift for livskvalitet og bærekraftig velferdsutvikling.

Pga. pandemien har nye kurs blitt utsatt, men neste opplæringsprogram kjøres våren 2024.

I tillegg er (eller har vært) forskningsgruppa engasjert i følgende;

• "Making user participation work", finansiert av NFRs program for helse- og omsorgstjenester (avsluttet 2019)
    • Rethinking work for people with IDD – arbeidsinkludering av personer med utviklingshemming (2018-2020), finansiert av NFR
    • Erasumus+ prosjektet «Peer and Team Support in Mental Health» (kompetanseheving av erfaringskonsulenter i psykisk helsetjeneste). HiNN med som prosjektpartner. Finansiert med EU-midler for perioden 2022-2025.
    • Brukeres erfaringer med digitalisering av tjenester i NAV. Evalueringsprosjekt finansiert av NAV og HiNN (2019-2021).
    • Evaluering av brukerpanelet i Bydel Gamle Oslo. Evalueringsprosjekt finansiert av Oslo kommune (2021).
    • «Hvordan kan deltagelse i evaluerings- og forskningsprosjekter fremme inklusjon og medborgerskap i en marginalisert gruppe?» (Ann-Mari Lofthus’ postdoc prosjekt 2021-2024).
    • «Evaluering av selvstyrkingskurs». Et samarbeidsprosjekt mellom Sagatun Recovery og HiNN. Egenfinansiert for perioden 2021-2024.
    • «Erfaringer med Recovery College». Et forskningssamarbeid mellom Karolinska Institutet (Stockholm) og HiNN. Egenfinansiert av de deltagende aktører for perioden 2022-2024.
    • Ole Petter Askheim og Jan Andersen ble «bokbadet» ved biblioteket, Campus Lillehammer 22.03.2023, i forbindelse med lansering av boken «Brukermedvirkningens mange ansikter».
    • Ole Petter Askheim (m/flere) lanserte boken «Grønt sosialt arbeid» på Litteraturhuset i Oslo 06.11.2023.
    • Sigrid Myklebø og medredaktører ble «bokbadet» ved biblioteket, Campus Lillehammer 10.11.2023, i forbindelse med lansering av boken «Innovasjon. En innføring».

Konferanser og arrangementer

Nettverk

Medlemmer av gruppa har tilknytning til følgende forskernettverk;

• International Recovery and Citizenship Council (IRCC)
    • Service User Involvement, knyttet til ESWRA (European Social Work Research Association)
    • UK Participatory Research Network
    • National Survivor User Network. Et UK-basert nettverk for forskere med erfaringskompetanse fra psykisk helse
    • The European Community-based Mental Health Service Providers Network (EUCOMS). https://eucoms.net/
    • Organisasjonen «Intentional Peer Support» (IPS). Vektlegger traumebevisst omsorg der profesjonelle og personer med brukererfaring etablerer relasjoner som støtter læring og vekst for begge parter.
    • Etablering av et nettverk for dobbeltkompetente forskere (dvs. både akademisk og brukerbakgrunn) i Europa der foreløpig UK, Irland, Nederland og Norge er representert.