Forskningsgruppen har sitt utgangspunkt i Senter for mediepedagogikk som ble etablert i 2002. Den driver praktisk og teoretisk rettet forskning knyttet til undervisnings- og læringsaktiviteter som involverer medier og teknologi. Forskningsprosjektene inkluderer medie- og teknologibruk hos ungdom, voksne og eldre i formelle og uformelle pedagogiske sammenhenger.
En viktig målsetting er å reise spørsmål om teknologi og læring relatert til medborgerskap, demokratiske verdier, likhet og rettferdighet på utdanningsfeltet. Dette innebærer filosofiske, analytiske og empiriske bidrag som tar for seg ulike områder som voksenopplæring, høgere utdanning, grunnskoleutdanning, fjernundervisning, fleksibel eller kombinert undervisning, livslang læring og organisasjonslæring. Forskningsgruppen ønsker å fremme deltakelse og refleksivitet i utviklingen av det mediepedagogiske feltet.
Hva forsker vi på?
Forskningsprosjektene inkluderer medie- og teknologibruk hos ungdom, voksne og eldre i formelle eller uformelle pedagogiske sammenhenger. Forskningsprosjektene inkluderer medie- og teknologibruk hos ungdom, voksne og eldre i formelle eller uformelle pedagogiske sammenhenger. Noen stikkord: Digital historiefortelling, teknologibruk i grunn- og høyere utdanning, dataspill i familier, memes, demokrati og medborgerskap, nye danningsbetingelser i digitale og usikre tider, medier og politikk, teknologi og utdanningsreformer.
Nettverk
Våre hovedmedlemmer kommer fra flere fagmiljøer, i hovedsalg fra Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk (LUP) avd Lillehammer og fra Seksjon for UH-pedagogikk og kvalitet. Vi har også medlemmer fra Senter for livslang læring (SELL) ved Handelshøgskolen Innlandet, samt fra Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Seksjon for sykepleie.
Våre assosierte medlemmer kommer fra Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk (LUP), avd Hamar og fra Handelshøgskolen Innlandet – Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap.
Forskergruppens medlemmer deltar også i internasjonale nettverk, som "Open Learning: Media, Environments and Cultures", ett av nettverkene i European Educational Research Association: https://eera-ecer.de/about-eera