- Etablert:
-
2017
- Tilhørighet:
-
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
- Fagområde:
-
Oppvekst og utdanning
Bildet viser et pledd lagt ut i gresset, der et barn er i aktivitet med strå og pinner, og en barnetegning (Foto: Agnes Westgaard Bjelkerud)
Forskergruppens mål er at vår samlede forskning vil kunne bidra til forskningsbasert kunnskap om barndom og barnehage relevant for utdanning av barnehagelærere, for pedagogisk praksis i barnehager, og å bidra i bredere nasjonal og internasjonal sammenheng der barnehagen som utdanningsinstitusjon diskuteres.
Tidlig barndom og barnehage består i hovedsak av ansatte ved Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, campus Hamar, og stipendiater ved doktogradsprogrammet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF) ved samme fakultet, men har også assosierte medlemmer fra andre fag som forming, drama, musikk og bevegelse. Gruppen søker å være et miljø som rommer tverrfaglige prosjekter og prosjekter med ulike teoretiske perspektiver og metodologier.
Hva forsker vi på?
Flere pågående FOUI-prosjekter blant gruppas medlemmer retter oppmerksomhet mot samfunnsaktuelle temaer i barnehagefeltet, slik som Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (REKOMP), tidlig barnehagestart, utvidelse av perspektiver på barnehagelæreres profesjonsutøvelse, barnehagepedagogikk i møte med aktører i feltet, kjønns-og seksualitetsmangfold blant barn og profesjonsutøvere, samt profesjonsveiledning. Andre FOUI-prosjekter i gruppa knyttes mer spesifikt til undervisning i aktuelle temaer for barnehagelærere, og handler slik sett om å utvikle undervisnings- og læringsformer som forbereder studentene for arbeid i et samfunn i endring. Disse har søkelys på bærekraftig utvikling, samisk kultur og urfolks rettigheter, samt rasialisering.
Mer om forskergruppen
Et utvalg av gruppas pågående prosjekter:
Hvilke muligheter kan begrepet samskaping ha i regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen? Kari Lerbak, Merethe Nilsen og Tonje Skoglund
CERiTE –forskning på undervisning om rase og rasisme i lærerutdanningene. Camilla Eline Andersen
En litteraturstudie om undervisning om, for og som bærekraft i høyere utdanning. Mari Gillund, Liv Alice Pope og Camilla Eline Andersen
Tid, berøring og inderlighet. Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder (doktorgradsprosjekt). Beate Leirpoll
Politikk, praksis og tidlig barnehagestart (doktogradsprosjekt). Svein Harald Bigum
Tverrinstitusjonelt prosjekt sammen med UiT og USN (ledet av professor Eva Bjerkholt) knyttet til kvalitet og utdanning i relasjon til profesjonsveiledning. Arnhild Blystad
Profesjonsutøvelse i spennet mellom Rammeplanen og pedagogiske verktøy. Christina Niemi Mølstad, Merethe Nilsen og Åse Wedø Tronvoll
Forstyrrelser av undervisning om rasialisering og diskriminering gjennom involvering med dekolonial kritikk, svart feminisme og ubehagets pedagogikk. Camilla Eline Andersen og Agnes Westgaard Bjelkerud
Affektiv pedagogikk som inngang til sansinger av barnehagepedagogikk i forelesning. Kari Lerbak
Publikasjoner
Andersen, C. E. (2023). Autoetnografiske ut-viklinger: Å skrive uheroiske beretninger om det som skjer. I Myhre, C. Ottersland & Waterhouse, A.-H. Lorvik (Red.), Metodologiske ut-viklinger. Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet (s. 141–156). Fagbokforlaget.
Andersen, C. E., Aronsson, L., & Lenz Taguchi, H. (2023). Lyssnandets pedagogik i Sverige och Norge i dag. Kartbilder över olika sätt att förstå och praktisera fenomenet. Nordisk barnehageforskning, 19(4), 1–9. https://doi.org/10.23865/nbf.v19.399
Andersen, C. E. & Nordström, S. N. (2022). Nick-storying and the Body’s Immersion and Participation in the World: Forming Aggregates for Early Childhood Education. I Blyth, C. & Aslanian, T. K. (Red.),Children and the Power of Stories. Posthuman and Autoethnographic Perspectives in Early Childhood Education (p. 109-124). Springer.
Lerbak, K., Skoglund, T., & Otterstad, A. M. (2023). Å gjøre «hørestyrke» til en mindre fortelling om barns språk. Nordisk barnehageforskning, 19(4), 29–44. https://doi.org/10.23865/nbf.v19.246
Westgaard Bjelkerud, A. (2023).Om å bli noes talsperson: En kosmopolitisk tilnærming for en praksisnær forskning.I Myhre, C. Ottersland & Waterhouse, A.-H. Lorvik (Red.), Metodologiske ut-viklinger. Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet (s. 89-100). Fagbokforlaget.
Westgaard Bjelkerud, A. (2022). Konseptualiseringer av profesjonalitet: En Deleuze-inspirert utforskning av barnehagelæreres profesjonalitet og det barokke (doktoravhandling). Høgskolen i Innlandet.
Konferanser og arrangementer
Forskergruppen er ansvarlig arrangør av den interne tverrdisiplinære forskningskonferansen INNBa: Forskning Innafor om barnehage, barn og tidlig barndom, barnehagelærerprofesjon og/eller barnehagelærerutdanning.
Nettverk
Tidlig barndom og barnehage samarbeider med forskergruppene:
- Metodologiske ut-viklinger barnehage- og ut-danningsforskning (MUBU) ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet,
- Praksisnær forskning og postkvalitative metoder ved HiØf
- BarneKraft ved USN
Andre nettverk gruppens medlemmer er involverte i:
Network 22Post-approaches to Education under Nordic Educational Research Association (NERA)
FAM: nettverket for filosofi, affekt og materialitet - norsk nettverk for barn og barndom