Serien med verktøykasser er utviklet for lærerutdannere og lærere som er interessert i utdanning for bærekraftig utvikling. Serien er for bruk i ungdomsskole og videregående opplæring. Lærere i barneskolen, så vel som i høyere utdanning, kan lett tilpasse noen av aktivitetene og innholdet til bruk for deres elev- og studentgruppe.
Inkludert er trinnvise instruksjoner for planlegging og utføring av aktiviteter ved hjelp av bilder og gjenstander for undervisning i bærekraftig utvikling.
Nedenfor finner du en oversikt over de 10 tilgjengelige verktøykassene i serien. For mer informasjon, vennligst trykk på bilde.
Lek og spill for framtiden (11)
Aktiviteter til FNs bærekraftsmål
Engasjere elevene i aktiv og kreativ utforskning av FNs bærekraftsmål. Aktivitetene i verktøykassen fremmer kreativ tenkning, refleksjons- og kommunikasjonsferdigheter, scenariotenkning og problemløsningsferdigheter.
Fokuserer på å styrke elevenes evne til å takle sosio-vitenskapelige problemer og store utfordringer(globale problemer som haster) som relaterer seg direkte til søken etter bærekraftig utvikling.
Utdanning for bærekraftig forbruk gjennom mindfulness (oppmerksomt nærvær) (9)
Inneholder en rekke idéer og forslag til hvordan lærere og annet pedagogisk personell pedagoger som ønsker å utforske og prøve ut oppgaver knyttet til mindfulness, kan gjøre dette med sine elever og studenter.
Inneholder undervisningsopplegg hvor elevene aktivt utforsker alternative måter å handle på, og involverer dem til å refleksjon over egen livsstil, forbruk, verdier og holdninger. Verktøykassen har en vinkling med fokuserer på positive handlingsalternativer med temaet bærekraftig utvikling og bærekraftige levesett.
Bidrar til å forstå vårt forbruk i lys av overlevelse, identitet og tilhørighet, vaner, nysgjerrighet, nytelse, skjønnhet, reklame, og gruppepress. Heftet presenterer varierte aktiviteter som stimulerer til refleksjon, kritisk tenkning, rådslagning, og kreativt problemløsning.
Medias påvirkning: Ansvarlig og bærekraftig levesett (6)
Fokuserer på bruk av forskjellige medier som en viktig læringsstrategi for å utforske temaer knyttet til ansvarlig levesett og bærekraftig utvikling. Verktøykassen presenterer bakgrunnsinformasjon for undervisning om ansvarlig og bærekraftige levesett basert på menneskets mange intelligenser, og den presenterer viser en rekke læringsaktiviteter med bruk av forskjellige medier.
Beskriver flere måter å utvikle kunsten å fortelle relevante historier på. Fortellerkunsten gir elever muligheten til å utforske temaer knyttet til ansvarlig levesett og bærekraftig utvikling. Særlig kan historiefortelling anvendes for å skape et sosialt læringsmiljø, der samarbeid, refleksjon og sosial samhørighet verdsettes som nødvendige ingredienser på deler for hvordan vi kan tenke på nytt om vår felles fremtid.
Består av en faglig innledning og et utvalg av praktiske eksempler, deriblant bruk av undersøkelse, synliggjøring, beslutningstaking, målsetting, og handling og refleksjon knyttet til tid og reise, mat, valgmuligheter?, mote og teknologi.
Presenterer bakgrunnsinformasjon om behovet for opplæring i personlig økonomistyring og henvisninger viser til spill som kan brukes. I tillegg har inneholder heftet et nyutviklet kortspill som kan brukes på flere måter.
Tilgjengelig på følgende språk:NO, EN, ES, IS, ET, RU
Privat Forbruk og Klimaendring (2)
Fokuserer på billedbruk og undervisningsstrategier for å utforske emner som privat forbruk, klimaendring og ansvarlig levesett. Heftet inneholder en kort faglig innledning om temaene, en beskrivelse av aktiv læring som fremmer kritisk tenkning og konstruktiv handling, et utvalg av praktiske læringsaktiviteter og en bildebank til støtte for de foreslåtte aktivitetene.
Beskriver aktiviteter som ved bruk av bilder og gjenstander skaper innsikt i sammenhengene mellom livsstil og omgivelsene. Den viser til aktiviteter som stimulerer til refleksjon, kritisk tenkning, rådslagning, og kreativt problemløsning.