Det siste halvannet året har vært hardt for mange, men spesielt for ungdommen.
Konsekvensene av pandemien rammet de unge spesielt – i en tid i livet da ett år er fryktelig viktig og langt.
Den fjerde fredagen i september er det forskernatt i mer enn 400 byer i over 25 land rundt om i Europa – det er klart for Researchers’ Night – og Høgskolen i Innlandet er med!
I år har vi valgt å ha fokus på ungdommen. Vi har leid Kulturhuset Banken i Lillehammer og har invitert noen dyktige forskere fra flere fagfelt for å svare på spørsmålene over her.
– Hva vil folk som kommer til banken den 24. få oppleve?
– Gjestene vil oppleve noe som ligner litt på Skavlan eller Kåss til kvelds. Vi har invitert ulike forskere og fagfolk til en sofa midt inne blant publikum. Der skal vi snakke om ulike temaer, vi vil vise filmer, kikke på gaming og det blir overraskelser. Og alt er gratis, sier programleder for kvelden, høgskolens egen Ingrid Grimsmo Jørgensen.
-
Se NRK-program om ungdommen og pandemien her: Generasjon korona
Fra podcast til psykisk helse
Målet med Resarchers’ Night er at forskerne skal åpne institusjonene sine, eller – aller helst - gå ut på scener og gater og møte folk flest.
– Jeg tror mange vil synes det er spennende å høre hvordan ungdom har det i dag med utgangspunkt i forskning, forteller Grimsmo Jørgensen.
Og kvelden vil bli variert.
Vi skal vise utdrag av den sterke dokumentaren om studenters liv og psykiske helse under pandemien som Hedda Gullikstad på Filmskolen har laget. Vi skal gi råd om karrierevalg, vi skal presentere rykende ferske tall fra Ungdata-undersøkelsen og en psykolog skal gi ungdommen tips om livet.
De to HINN-studentene Amanda Westerheim og John-Are Andreassen er invitert for å snakke om podcasten sin som blant annet handler om studentlivet, kjærlighet, festing og ensomhet.
Stand-Up blir det også.
Gamere kan brukes til noe!
Og ikke minst – vi har invitert Cyberforsvaret og E-sportmiljøet til Banken.
Gaming er en spire til konflikt i de tusen hjem mellom ungdommer og foreldrene deres. Sene og mange nattetimer, låste dører og ingen interesse for å være ute. Høres det kjent ut?
Vi mener det kan komme noe godt ut av all spillinga de driver med, og det skal vi finne ut av denne kvelden.
– E-sportforbundet og Cyberforsvaret har inngått en samarbeidsavtale fordi gamere kan være en ressurs i fremtiden. Begge disse kommer og forklarer hvorfor, sier Ingrid Grimsmo Jørgensen.
I tillegg skal vi få se hva man må kunne for å bli en god gamer. E-sportklassen på Gausdal videregående skole er invitert og skal vise en match for oss på storskjerm – med kommentering for oss som ikke er inne i denne verdenen.
– Hvem passer dette arrangementet for?
– Ungdom mellom 15 og 25 år, foreldrene deres, lærere og alle som er interessert i forskning om unge folk. Jeg vet at alle som kommer vil synes kvelden er spennende og lærerik. Vi har et stort og variert utvalg av gjester i sofaen vår og jeg håper mange vil ta turen til Kulturhuset Banken fredag den 24. Dere er hjertelig velkommen! avslutter Grimsmo Jørgensen.
Fakta om kvelden:
Sted: Kulturhuset Banken, Lillehammer
Tidspunkt: Fredag 24. september, klokka 19-21
GRATIS (blir nok noe godteri, også!)
Programleder: Ingrid Grimsmo Jørgensen, HINN
Deltagere:
- Per Normann Andersen – professor HINN, forsker på barn og unges kognitive utvikling og læring
- Ane Bjørnsgaard – stipendiat HINN, forsker på ungdoms psykiske helse
- Bendik Stang, stipendiat på Filmskolen og sentral i e-sportmiljøet i Norge
- Ingrid Bårdsdatter Bakke – førsteamanuensis HINN, forsker på karriere
- Knut H. Grandhagen, kommunikasjonssjef Cyberforsvaret
- Stine Tøndevold – SLT-koordinator i Lillehammer kommune
- Amanda Westerheim og John-Are Andreassen fra podcasten INNimellom
- Elever fra e-sport-linja på Gausdal videregående skole
- Standup-komiker Merethe Karma Linstad