Forskningsdagene: Stortinget og den lange krigen

Fra Golfkrigen for 30 år siden og til i dag har Norge deltatt i mange kriger. Hva har vært Stortingets rolle i perioden? Og bør Grunnloven endres?

Soldater i felt.
Foto: Colourbox.

Den nylig utgitte antologien «Stortinget og den lange krigen, 1991–2021» er utgangspunktet for arrangementet.

Statsviter Micheline Egge Grung ved Høgskolen i Innlandet er en av bokens redaktører og presenterer statsvitenskapelige perspektiver på hvordan Stortingets medvirkning i beslutninger om å delta i krig i 30-årsperioden er svekket.

Jurist Eirik Holmøyvik ved Universitetet i Bergen er en av bokens forfattere og vil ta for seg forfatningsrettslige spørsmål og argumentere for hvorfor dagens bestemmelser i Grunnloven bør endres.

Etter innledninger vil de to delta i en samtale ledet av filosof Joakim Hammerlin ved Nansenskolen.

Arrangementet holdes ved Litteraturhus Lillehammer og det er gratis å delta.

Arrangementet er en del av Forskningsdagene som i 2021 har fred og konflikt som overordnet tema.

Les omtale av antologien "Stortinget og den lange krigen, 1991-2021" (forskning.no) og anmeldelse av boka (bistandsaktuelt).

Se Facebook-arrangement

Publisert 1. sep. 2021 14:13 - Sist endret 30. juni 2023 09:19