Derfor startet jeg egen bedrift

I starten av året opprettet jeg en Instagram-profil som har utviklet seg til en liten virksomhet. Hvordan jeg har gått fram for å lykkes med dette og hvilken verdi det har hatt kan du lese om her. 

Katrine står på marked og selger fargerike heklede hatter, pulsvarmere og topper.

I april solgte jeg plagg jeg har heklet på Lopperiet i Bergen. Foto: Privat.

I starten av 2022 opprettet jeg profilen @katrine.hekler på Instagram. Profilen startet som en plattform der jeg delte bilder av plagg jeg hadde heklet til meg selv, og i dag får jeg inn flere bestillinger i uken. I løpet av de siste månedene har jeg lært enormt mye om spesielt entreprenørskap og markedsføring i praksis, erfaringer som jeg tror studenter som går med tilsvarende planer kan ha nytte av å lese om. 

Det siste året har vært fylt med en rekke nye erfaringer for meg etter at jeg valgte å satse på å selge klær jeg hekler.

For hvordan gikk denne produksjonen fra hobby til business? Og hva har jeg lært i løpet av denne prosessen?

Fra hobby til business

Jeg har alltid vært svært interessert i sosiale medier, klær og håndarbeid. Likevel var det ikke før på nyåret 2022 at jeg lærte meg å hekle gjennom å se veiledninger på YouTube. De første månedene heklet jeg mange plagg til meg selv, og bestemte meg for å opprette en egen Instagram-profil hvor jeg kunne dele bilder av både prosess og produkt med venner og familie. Her la jeg ut innlegg av alt fra fargerike cardigans til mine nyeste innkjøp fra den lokale garnbutikken på Rena.

Det tok ikke lang tid før jeg fikk de første meldingene fra folk som ville bestille plagg, og jeg husker at dette var utrolig stas! I april ble jeg også invitert til markedet "Lopperiet" i Bergen, hvor jeg fikk selge plaggene mine på min egen stand. Det var i denne perioden at jeg innså at hobbyen min faktisk kunne bli til business, og at det fantes en etterspørsel for klesplaggene jeg lagde.

Plakat for "Lopperiet"
Det var utrolig stas å bli invitert til Lopperiet i april! Foto: Privat.

Erfaringer fra arbeidet

"Slow fashion" er et begrep innenfor motebransjen som står i kontrast til de tradisjonelle og masseproduserende "fast fashion"-selskapene som dominerer markedet i dag. I motsetning til sistnevnte, fokuserer slow fashion-bedrifter nemlig på bærekraft, mennesker, miljø og dyr i sin produksjon. Typisk for slike bedrifter er dermed at det brukes bærekraftige materialer, at produktene er håndlagde og at det er få ansatte i selskapet. Et viktig prinsipp her er også at skaperne skal få tilstrekkelig betalt for arbeidet, og dermed er prisene på slike slow fashion produkter ofte høyere enn markedsprisen i den tradisjonelle klesindustrien.

Hverdagen som student og slow fashion-skaper er uten tvil svært innholdsrik. I tillegg til å ta syv emner dette semesteret, fyller jeg hverdagen med å bestille inn nytt garn, selge klær på marked, lage innhold til sosiale medier, designe nye plagg, hekle bestillinger, kommunisere med kunder, utvikle nettside og etablere visuell profil for @katrine.hekler.

Jeg har virkelig fått erfart hvor mye arbeid som ligger bak små bedrifter, og ikke minst hvor mange timer som ligger bak ethvert plagg som selges i klesindustrien. I arbeidet med Katrine Hekler, har jeg også fått mye praktisk erfaring med entreprenørskap og kreativ bruk av sosiale medier. I tillegg har forståelsen min for begreper innenfor bedriftsøkonomi blitt betydelig større kontra for to år siden, da jeg ofte satt som et spørsmålstegn i forelesninger i emnet.

Katrine ser på fargerikt garn i en garnbutikk
Jeg er stadig innom garnbutikken på Rena på jakt etter nytt garn å jobbe med. Foto: Privat.

 

Relevant opp mot Music Business

Hvis det er én ting jeg har lært som student på Music Business Management, så er det viktigheten av å legge en klar strategi fra start. Da jeg begynte å ta i mot bestillinger, bestemte jeg meg dermed også for å lage en markedsplan for Katrine Hekler. Denne planen inneholder blant annet en publiseringskalender for Instagram, priskalkyle for ulike plagg og en bestillingsoversikt - som gjør det enklere for meg å holde orden på hva som skal gjøres til enhver tid.

Jeg valgte altså å implementere det jeg har lært i emner som markedsføring og prosjektledelse i hobbyen min fra start, noe jeg i ettertid ser at har vært lurt. Jeg opplever dessuten at det å kunne koble pensum til en konkret case som interesserer meg hjelper meg enormt i studiehverdagen. Ofte har jeg nemlig sittet i forelesninger og hørt om caser innenfor finans - eller byggebransjen, og ønsket at foreleserne gjerne brukte mer kreative eksempler for å forklare det vi gjennomgår. Nå har jeg endelig funnet en case som virkelig interesserer meg!

Dette semesteret skal jeg ha emner som strategi, innovasjon & entreprenørskap og digital kommunikasjon i sosiale medier, som alle er veldig relevante for prosjektet mitt. Jeg ser virkelig frem til dette semesteret, både på skole - og businessfronten, og jeg tror at jeg kan ha stor nytte av det vi vil lære i løpet av høsten. 

Hekletøy ligger oppå en åpen pensumbok
Min favoritt-aspekt med digital undervisning var nok at man kunne hekle samtidig. Foto: Privat.

Mitt råd til deg som vil starte noe eget

Jeg synes at det er utrolig givende å hekle bestillinger, planlegge innhold og holde kontakten med kunder – og jeg drives i stor grad av den indre motivasjonen som jeg har for prosjektet mitt. Dessuten er jeg svært takknemlig for de fantastiske menneskene som jeg har blitt kjent med på markeder og gjennom Instagram, og som også driver sine egne slow fashion-bedrifter.

Dersom du sitter på en forretningsidé eller et prosjekt som du ønsker å starte, vil jeg virkelig anbefale deg å hoppe i det. Du trenger ikke å vite alt før du setter i gang, og jeg kan love deg at du lærer det nødvendige as you go. I dag har jeg for eksempel fullført rundt 30 bestillinger, noe jeg ikke hadde sett for meg for et år siden, da jeg aldri hadde rørt en heklenål!

Jeg håper at Katrine Hekler fortsetter å vokse i tiden som kommer, og at jeg kanskje en dag kan jobbe med heklingen på fulltid. Jeg planlegger stadig nytt innhold for de kommende månedene, og jeg gleder meg til å se hvor jeg er om et års tid. Det neste målet jeg sikter mot, er å kunne hekle plagg og sceneantrekk til artister - det hadde jo vært utrolig stas!

Å starte egen bedrift i studietiden en fin mulighet for å knytte kontakter med næringslivet. Den 29. september arrangeres Arena Innlandet, hvor HINN-studenter får muligheten til å møte det lokale næringslivet. Jeg anbefaler deg å bruke studietiden til å engasjere deg, og benytte muligheter som dette til å knytte kontakter inn i arbeidslivet!

- Katrine <3

Blå genser med "tusen takk for handelen" skrevet på en merkelapp
En av mange bestillinger som er på vei ut i verden! Foto: Privat.

 

Av Katrine Wederhus Gjelsvik
Publisert 23. sep. 2022 16:54 - Sist endret 23. sep. 2022 18:32
Laptop og skrivesaker

Studentbloggen

Studentbloggen er skrevet av studentene på HINN for studentene på HINN. Vi skriver om alt som har med studiehverdagen å gjøre – så følg med!