Digital eksamen

Digital muntlig eksamen

HINN bruker webkonferanseverktøyet Zoom for gjennomføring av digital muntlig eksamen uten fysisk oppmøte på campus. Ved gjennomføring av digital muntlig eksamen er det viktig at du som student setter deg inn i retningslinjer for digital muntlig eksamen i forkant av eksamen. 

Retningslinjer for digital muntlig eksamen i Zoom

Generelle retningslinjer og råd:

  • Digital muntlig eksamen skal gjennomføres ved bruk av Zoom.  
  • Det anbefales å avholde digital muntlig eksamen i tidsrommet kl. 08.00 – 15.30 pga. tilgang til brukerstøtte og studieadministrasjon.
  • Det skal ikke gjøres opptak av muntlig eksamen.
  • Det anbefales å teste oppkobling til Zoom og teknisk utstyr som skal brukes med noen (for eksempel en medstudent eller en kollega) senest dagen før eksamen.

Veiledninger for hvordan du som lærer og student blir med i en muntlig eksamen i Zoom (Canvas).

Les om sikkerhet rundt Zoom på Uninett sine sider.

Her kan du gjøre deg kjent med Zoom-klienten og teste lyd/bilde.

Tekniske krav:

  • Alle deltakere må benytte Zoom-klienten.
  • Det er anledning til å bruke både trådløst og kablet internett, men bruk av nettverkskabel vil redusere risikoen for hakkete lyd og uskarpt bilde.
  • For å sikre god lyd- og bildekvalitet gjelder følgende krav for alle deltakere:
    • Lyd: hodetelefoner med mikrofon eller bordmikrofon (kablet eller trådløst).
    • Bilde: webkamera (innebygd eller tilkoblet).
  • Dersom kravene til lyd og bilde ikke er oppfylt kan kandidaten avvises og ikke få gjennomføre eksamen.
  • Det er viktig å få på plass eventuelle oppdateringer på operativsystem, nettleser eller Zoom-klienten i god tid før eksamen, slik at dette ikke forstyrrer underveis på eksamensdagen.

Forberedelser og gjennomføring av eksamen:                   

  • Det er emneansvarlig/studieadministrasjonen som er ansvarlig for å opprette webkonferanse i Zoom, og distribuere lenke til alle deltakere. Informasjon om individuelt eksamenstidspunkt blir gjort tilgjengelig for kandidater i Canvas eller via e-post.
  • Webkonferanse i Zoom kan opprettes via Canvas eller direkte i Zoom-klienten (mulige sikkerhetsinnstillinger vil være de samme).Det anbefales å opprette webkonferanse via Canvas fordi lenke på denne måten blir lett tilgjengelig for alle kandidater, og webkonferansen legges i Canvas-kalenderen til den enkelte kandidat.
  • Før en tar i bruk Zoom på eksamensdagen, så anbefales det å stenge ned alle andre unødvendige programmer på datamaskinen.
  • På eksamensdagen må alle deltaker finne en egnet plass med nøytral bakgrunn (det er ikke anledning til å bruke virtuell bakgrunn), og sette av god tid til forberedelse. Det er viktig at omgivelsene ikke er bråkete slik at det forstyrrer eksamen.
  • Rommet og ansiktet til kandidaten skal være godt belyst. Alle deltakere bør unngå sterkt lys bak seg (for eksempel et vindu), og heller velge å ha en lyskilde foran seg.  
  • Ved oppstart av eksamen skal sensor sjekke identiteten til kandidaten som skal eksamineres. Kandidater må vise gyldig studentkort eller annen gyldig legitimasjon med bilde (bankkort, førerkort eller pass) i webkamera.
  • Kandidater kan gis tilgang til å dele skjermen om ønskelig (for eksempel en presentasjon).
  • Dersom en kandidat utsettes for et alvorlig uforutsett teknisk problem under eksamen, må det i hvert enkelt tilfelle vurderes hvorvidt kandidaten skal få anledning til å avlegge eksamen på nytt på et senere tidspunkt.

Begrunnelse og karakter:

  • Karakter kunngjøres i Studentweb i løpet av eksamensdagen eller i etterkant av eksamen.
  • Det gjøres oppmerksom på at ved muntlig eksamen må kandidater som ønsker begrunnelse, fremstille krav om dette umiddelbart etter at karakter er meddelt jf. Lov om universiteter og høyskoler § 5-3 (1).

Digital skoleeksamen

Når du som student skal avholde digital skoleeksamen i Inspera med Safe Exam Browser (SEB), benytter du deg av din egen datamaskin. Det er viktig at du gjør noen forberedelser i forkant av eksamensdagen.

Forberedelser før gjennomføring av digital skoleeksamen

Gjennomfør disse punktene i god tid før eksamensdagen for å bli forberedt.

Har du hatt digital skoleeksamen tidligere, men det begynner å bli en stund siden anbefales det å gjennomføre forberedelsene på nytt.

1. Krav til utstyr

Datamaskin

Du skal ha med egen bærbar datamaskin (PC eller Mac) på digital skoleeksamen. 
Les systemkravene til datamaskin her.

  • Chromebook, nettbrett og iPad vil ikke fungere på digital skoleeksamen.
  • Det er lurt å installere eventuelle oppdateringer til operativsystemet på datamaskinen din i forkant av eksamensdagen, slik at dette ikke avbryter selve eksamensgjennomføringen.
  • Restart datamaskinen dagen før eksamen så den er "friskere" og oppdatert.
  • Lader til datamaskinen din må du også ha med.
  • Det er normalt ingen mulighet for å låne datamaskin fra høgskolen, men høgskolen har reserve-PCer ved akutte behov på eksamensdagen.
Trådløst internett
  • Sjekk at du får koblet deg til det trådløse nettet (eduroam) på høgskolen noen dager før eksamen. Dette er særlig viktig for studenter som har «jobb»-PC fra andre firmaer eller offentlige etater.
  • Hvis eksamen avholdes på eksterne lokaler så brukes det trådløse nettet på dette lokalet. Informasjon om dette gis i eksamenslokalet.

2. Brukernavn og passord

  • Sjekk at FEIDE-kontoen din fungerer, dette kan testes ved å logge på Canvas eller Inspera.
    Har du problemer med passordet ditt? Opprett nytt på Selvbetjeningsportalen.
  • Privatister får normalt utdelt eget brukernavn og passord i eksamenslokalet for å logge på Inspera.

3. Gjør datamaskinen din klar

I tillegg til å oppfylle systemkravene, må det installeres en programvare på datamaskinen din.
Dette programmet heter Safe Exam Browser (SEB) og sperrer tilgang til alle internettsider som ikke er godkjent, andre programmer og filer under eksamen.

Det er lurt å oppdatere SEB-programvaren før hver eksamensperiode, dette gjøres på samme måte som ved installering. Vi anbefaler også at du gjennomfører en demoprøve før eksamen, slik at du blir kjent med Inspera.

Installering av SEB og gjennomføring av demoprøve:

  • Gå til Inspera og logg på.
  • Gå til "Demoprøver" og velg Demo skoleeksamen med SEB.
  • Velg "Last ned" og installer riktig SEB for ditt operativsystem.
  • Velg "Åpne prøve i Safe Exam Browser" og skriv inn passordet: INN123
  • Du kan nå gjøre deg kjent med funksjonaliteten/teksteditoren i Inspera.
    Merk: Både stavekontrollen og tegneverktøyet kan være deaktivert under eksamen i noen emner.
  • Husk å klikke på "Avslutt Safe Exam Browser" når besvarelsen er levert.

Du kan gjennomføre demoprøven så mange ganger du ønsker.

Se her for lenke til nedlasting av siste godkjente versjon av SEB.

Obs: Benytter du en «jobb»-PC, så er det lurt å installere nødvendig programvare (Safe Exam Browser) i samarbeid med IT på arbeidsplassen din.

VIKTIG!
Hvis du har problemer med å installere Safe Exam Browser eller gjennomføre demoprøven, ta kontakt med Brukerstøtte i god tid før eksamen.

4. På eksamensdagen

Møt opp seinest 30 minutter før eksamen starter, med mindre annet er angitt i Studentweb.

Når du har funnet sitteplassen din gjør du følgende:

  • Start datamaskinen din og sett i laderen.
  • Logg på det trådløse nettet "eduroam". Tar du eksamen på et eksternt lokale, logg på det trådløse nettet som det blir opplyst om.
  • Åpne nettleseren din og gå til Inspera
  • Logg på med FEIDE.
  • Finn prøven din under «Mine prøver» og klikk på «Klikk her for å gjøre deg klar».
  • Klikk på «Åpne prøve i Safe Exam Browser».
  • Skriv inn passord som blir utdelt eller informert om i eksamenslokalet.
  • Når eksamen starter klikker du på «Åpne prøven».

Besvarelsen din lagres automatisk og teknisk støtte vil være tilgjengelig ved problemer.

5. Håndtegninger og Lovdata Pro som digitalt hjelpemiddel

Håndtegninger

På enkelte digitale skoleeksamener har du mulighet til å tegne på egne skisseark. Disse arkene blir lastet opp i etterkant av eksamen, og blir tilgjengelig i besvarelsen din.

Instruksjon for digital håndtegning kan lastes ned her

Lovdata Pro

På enkelte digitale skoleeksamener vil Lovdata Pro være tilgjengelig som digitalt hjelpemiddel direkte i Inspera. Under en slik skoleeksamen vil Lovdata Pro være tilgjengelig i eksamensmodus som betyr at det kan være begrensninger på hva som er tillatt av merknader, utvalg og rettskilder. Du kan når som helst få en oversikt over hva du har tilgang i Lovdata Pro på en slik skoleeksamen ved å gjøre følgende: logg på Lovdata Pro og gå til «Innstillinger», velg aktuell eksamen under «Eksamensreglement», aktiver «Eksamensmodus» og gå deretter til forsiden.

Om Lovdata Pro er aktuelt som digitalt hjelpemiddel på din digitale skoleeksamen vil du få informasjon om dette direkte fra ditt fakultet.

Det er en egen demoprøve tilgjengelig som viser hvordan en skoleeksamen med SEB og Lovdata Pro som digital hjelpemiddel kan se ut. Denne demoprøven er tilgjengelig under «Demoprøver» i Inspera og kan gjennomføres så mange ganger som ønskelig.

Informasjon om innlogging og veiledning i Lovdata Pro.

6. Tilgang til besvarelse

Etter at eksamen er ferdig så vil din besvarelse normalt være tilgjengelig under "Arkiv" i Inspera etter at du har levert eksamen, men det kan variere når besvarelser blir tilgjengelig.

Publisert 8. juni 2021 20:35 - Sist endret 1. sep. 2021 10:01