Language: NOR | ENG
2021/2022

AGR2203 Husdyrernæring

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om hovednæringsstoffene og omsetningen av disse
  • har kunnskap om fordøyelsen og fôrmidler til de vanligste husdyrene ved ulike produksjoner og livsfaser
  • har kunnskap om fôring av de vanligste husdyrene ved ulike produksjoner og livsfaser
  • kjenner til relevant forsknings- og utviklingsarbeid innen fôring av husdyr

Ferdigheter

Studenten

  • behersker relevante faglige verktøy og uttrykksformer
  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger for å vurdere og planlegge fôring av husdyr ved ulik produksjon og i ulike livsfaser, samt begrunne egne valg
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre, med bakgrunn innenfor fagfeltet
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • kan samarbeide om å finne løsning på problemstillinger og arbeidsoppgaver

Innhold

  • Næringsstoffenes oppbygging, klassifisering og egenskaper
  • Husdyrenes fordøyelse og omsetning av hovednæringsstoffene
  • Fôrmidler til husdyr
  • Mål for næringsbehov og fôrmiddelvurdering i husdyrernæring
  • Fôring av storfe, småfe, gris og fjørfe

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Selvstudium
  • Studentpresentasjoner

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Tre muntlige presentasjoner på seminarer i grupper på maksimalt fem studenter
  • Minimum 80% riktig svar på fire multiple-choice tester

Ved gruppeoppgave står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/prestasjonen.

Eksamen

  • En individuell skriftlig innleveringsoppgave (vektes 20 %)
  • 4 timers individuell skriftlig skoleeksamen (vektes 80%)

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Det forutsettes at alle deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Emneevaluering – kvalitetssystem

Til vanlig skal det gjennomføres evaluering av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres.