Language: NOR | ENG
2021/2022

LAN1101 Innføring i landbruk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner landbrukets egenart og plass i det norske samfunnet
  • har kunnskap om landbrukets utvikling fram til i dag
  • har kunnskap om ulike driftsformer i landbruket
  • har kunnskap om jord, gjødsling og gjødselplanlegging
  • har kunnskap om plantedyrking og husdyrhold
  • har oversikt over ulike maskiner og redskap som benyttes i jord- og hagebruk
  • har oversikt over statlig forvaltning av jordbruket og overordnede lover og forskrifter
  • har oversikt over kvalitetssikring og systemer for helse, miljø og sikkerhet
  • har oversikt over økonomiske rammebetingelser for jordbruket i Norge

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg og forslag innen norsk landbruk
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til problemstillinger innen norsk landbruk
  • kan anvende faglig kunnskap til å vurdere agronomiske og økonomiske muligheter for plantedyrking og husdyrhold

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til planlegging og gjennomføring av næringsvirksomhet i landbruket
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver basert på emnet, og presentere disse skriftlig i tråd med etiske krav og retningslinjer

Innhold

  • Landbrukets historie, og utvikling fram til i dag
  • Konvensjonelle og økologiske driftsmetoder
  • Jord, gjødsel og gjødselplanlegging
  • Plantedyrking, vekstskifte, plantevern og ugrasregulering
  • Maskiner og redskaper i jord- og hagebruk
  • Husdyrhold
  • Forvaltning, lover og forskrifter
  • Kvalitetssystemer i landbruket
  • Helse, miljø og sikkerhet
  • Økonomiske rammebetingelser for jordbruk

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Gruppearbeid 
  • Seminarer
  • Selvstudium
  • Studentpresentasjoner

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Deltakelse på fire av seks seminarer (66%)
  • Tre muntlige presentasjoner på seminarer i grupper på maksimalt fem studenter

Ved gruppeoppgave står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/prestasjonen.

Eksamen

  • 6 timers individuell skriftlig skoleeksamen

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emneevaluering – kvalitetssystem

Til vanlig skal det gjennomføres evaluering av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres.