Language: NOR | ENG
2021/2022

2MIT4003 Mangfold og inkludering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om inkluderingsbegrepet og dets historiske røtter og utvikling i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har innsikt i inkluderingstenkningens betydning for barnehage og skole
  • har inngående kunnskap om grunnlagstenkningen som danner basis for inkluderingsbegrepet

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for og drøfte kjennetegn ved en inkluderende praksis
  • kan anvende sine kunnskaper for tilrettelegging av en inkluderende praksis i barnehage og skole
  • kan drøfte idégrunnlaget til inkluderingstenkningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere anvendelsen av inkluderingsbegrepet
  • kan vurdere og respektere de etiske implikasjoner av inkluderingstenkningens verdigrunnlag

Innhold

  • Inkludering i et spesialpedagogisk og flerkulturelt perspektiv
  • Inkludering i et systemperspektiv
  • Inkluderingsbegrepets røtter og utvikling
  • Inkludering i et internasjonalt perspektiv
  • Normalitet og avvik
  • Funksjonshemming og disability studies
  • Verdigrunnlag og menneskesyn
  • Kriterier for inkluderende praksis
  • Selvutvikling og identitetsdannelse

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger og seminar
  • Litteraturstudier
  • Nettseminarer på nettbasert læringsplattform

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • 75 % oppmøte til undervisning
  • Aktiv deltakelse i nettseminarer
  • To til tre refleksjonsnotater

Eksamen

4-timers individuell skriftlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.