2MMA171-4 Matematikk 2, emne 4: Geometri og måling med FoU-oppgave
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innenfor de matematiske kunnskapsområdene geometri og måling
- har kunnskap om matematisk teoridannelse, knyttet til den systematiske oppbyggingen av matematiske emner, blant annet plangeometri
- har kunnskap knyttet til progresjonen innenfor de matematiske kunnskapsområdene geometri og måling grunnskolen
- har kunnskap om, og kan ta i bruk, metoder i matematikkdidaktisk forskning
- har kunnskap om grunnleggende begreper i programmering.
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 1-7.
- kan benytte forskningsmetoder til å gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker, blant annet gjennom strategiopplæring
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisningen i programmering i grunnskolens trinn 5-7, samt bruke programmering til å utvikle undervisningsverktøy.
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
Innhold
- Fordypning og videre linjer fra de de matematiske kunnskapsområdene geometri og måling
- Matematisk teoridannelse
- Bevis og argumentasjon
- Representasjonsformer og visualisering
- Eksperimenterende og utforskende arbeidsmetoder
- Matematikkvansker og tilpasset opplæring
- Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy
- Fordypning i utvalgte matematikkdidaktiske emner
- Dynamisk programvare og digitale hjelpemidler i matematikkundervisningen
- Programmering i matematikkundervisningen
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
- Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i gruppe.
- Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
- 80 prosent obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Eksamen
Eksamen er todelt:
-
Del 1:
En Individuell skriftlig FoU-oppgave som tar utgangspunkt i et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for 1.-7.-trinn. Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 50 % av karakteren i Matematikk 2, emne 4. -
Del 2:
Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 50 % av karakteren i Matematikk 2, emne 4.
Den samlede karakteren i Matematikk 2, emne 4 teller 50 % av endelig karakter i Matematikk 2 (30 studiepoeng).
Tillatte hjelpemidler til eksamen
- Del 1: Ikke relevant
- Del 2: Ingen