2MNF5101-1 Naturfag 1, emne 1: Kjerneelementer i naturfag på mellomtrinnet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av kjente stoffer for å forklare fysiske og kjemiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
- har kunnskap om progresjon i læring av sentrale begreper som energibevaring, energioverføring og energikvalitet gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om bruk av klassisk mekanikk, arbeid og energi som grunnlag for elevers forståelse av grunnleggende fysisk begrepsforståelse
- har kunnskap om ulike celletyper, deres oppbygning og hvorfor cellen betraktes som enheten for liv.
- har kunnskap om utvalgte norske arter, deres systematiske inndeling og levesteder, og elevers begynnende økologiforståelse på barnetrinnet
- har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellomtrinnet
- har kunnskap om progresjon i læring av kjerneelementer i naturfag (atom- og molekylteorien for stoffer, krefter og energi, celleteorien)
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på mellomtrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt vekt på utforskende arbeidsmåter, integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter, bruk av modeller og dialogisk undervisning
- kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre enkle beregninger med og uten digitale verktøy
- kan planlegge og reflektere over tverrfaglig undervisning på mellomtrinnet i teknologi og design og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å legge vekt på undring og utforskning
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellomtrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Innhold
Kjerneelementer i fysikk og kjemi:
- Atom- og molekylteorien for stoffer (partikkelmodellen) som kjerneelement. Atomer, molekyler, ioner og bindingene mellom dem. Innføring i og anvendelse av periodesystemet. Gasser, væsker og faste stoffer. Trykk og temperatur. Undervisning om fysiske og kjemiske endringer av stoffer på mellomtrinnet.
- Energi som kjerneelement. Energibevaring, energiformer, energikjeder og energikvalitet.
- Enkle anvendelser av bevegelsesligninger, krefter og Newtons lover. Kvalitativ forståelse av gravitasjon og bevegelse i to dimensjoner. Mekaniske systemer mellomtrinnet.
- Sammenhengen mellom kjerneelementene partikkelmodellen, kraft- og energibegrepet.
Kjerneelementer i biologi:
- Celler 1: Utvikling av celleteorien og celleteorien som kjerneelement
- Ulike celler, utvikling av dem og hvordan det former det livet de er byggesteiner i. Detaljkunnskap om utvalgte organeller
- Energioverganger i celler, fotosyntese og celleånding i et økologisk perspektiv
- Økologi 1: Biologisk mangfold og grunnleggende økologiske begreper relevant for mellomtrinnet
- Formering – begynnende forståelse for evolusjon ved seksuell formering.
- Systematikk og artskunnskap (fugl, insekter, planter om våren, primært tofrøbladet samt de nakenfrøa
-
- Tilpasninger hos utvalgte organismegrupper som grunnlag for forståelse av biologisk klassifikasjon og evolusjon
-
- Miljøforhold og arter i noen naturtyper velegnet for ekskursjoner på mellomtrinnet
Naturfagdidaktikk:
- Skolefaget naturfag
- læreplantolkning
- Planlegging, gjennomføring og refleksjon over egen naturfagundervisning på mellomtrinnet
- Bærende ideer i naturfag og læringsprogresjoner i kjerneelementer
- Bruk av representasjoner i naturfagundervisningen 1
- Utforskende arbeidsmåter, begrepsutvikling og grunnleggende ferdigheter
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet består av individuelt arbeid, ekskursjoner, lærerledet undervisning, veiledning og praktisk arbeid ute og inne.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
- Inntil fem arbeidskrav, som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp fagdidaktiske og naturfaglige temaer.
- 80 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen
Individuell skriftlig fem timers eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Karakteren i Naturfag 1, emne 1 teller 50% av endelig karakter i faget Naturfag 1 (30 studiepoeng)
Tillatte hjelpemidler til eksamen
Ingen