2MKRO5101-2 Kroppsøving 1, emne 2: Klasseledelse i kroppsøving
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vurdering i kroppsøving
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i et flerkulturelt perspektiv
- har forståelse for sammenhengen mellom klima- og miljøutfordringer og friluftliv og bevegelsesaktivitet
Ferdighet
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan observere og vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger (analogt og digitalt)
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i emnets aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan gi svømmeopplæring på trinn 5–10
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning, og kunne erfare og forstå bevegelsesaktivitet ut fra forskjellige kulturelle utgangspunkt
- kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
Innhold
Basistrening
Fysisk vekst og utvikling
- Sykdomslære
- Treningslære
Idrettsaktivitet
- Arbeid med småredskaper og turnaktiviteter i sal
- Innføring i ballspill
- Vinteraktiviteter
- Rytmikk og dans som ulike kulturelle utrykksformer
- Grunnleggende svømmeopplæring
Friluftsliv vinter
Kroppsøvingsdidaktikk
- Kroppsøvingslærerrollen
- Tilpasset opplæring
- Vurdering
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet går over ett semester og har i sin hovedtyngde praktisk aktivitet (ca. 60 %) i forhold til teori (ca.40 %). Sentrale deler av teorien vil bli belyst gjennom forelesninger og praktisk undervisning.
Undervisningen vil initiere læring, men læring skjer ved studentenes egeninnsats. Denne prosessen tar utgangspunkt i praktisk arbeid, forelesninger, gruppearbeid, bruk av digitale verktøy, læringsplattform, veiledet praksis, og aktiv deltakelse i utviklingsprosjekter.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudium.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
- En obligatorisk oppgave om kroppsøvingslærerrollen.
- Et individuelt praktisk – metodiske undervisningsopplegg.
- Framlegg av årsplan i kroppsøving (gruppearbeid).
- Det kreves minimum 80 % aktiv deltakelse i undervisningen. Ingen temaer kan utelates helt og godkjenning bygger på en helhetlig vurdering.
Eksamen
45 minutter individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig eksaminering.
Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Karakteren i Kroppsøving 1, emne 2 teller 50% av endelig karakter i faget Kroppsøving 1 (30 sp)
Tillatte hjelpemidler til eksamen
Ingen