2MU6101-1 Profesjonsfag: Eleven, læreren og kulturen
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om elev- og lærerrollen
- har kunnskap om sentrale didaktiske begreper og modeller
- har kunnskap om læringssyn og læringsstrategier
- har kunnskap om relevante planverk, lovverk og andre politiske dokumenter
- har kjennskap til hvilke forpliktelser læreren har overfor skoleverkets lover og læreplaner
- har kunnskap om barns musikalske utvikling samt menneskers sosiale, motoriske og kulturelle forutsetninger for musikkutøvelse og -bruk
- har kunnskap om musikk i barne- og ungdomskulturene, flerkulturelle perspektiver og kjønnsperspektiver
- har kunnskap om musikk som eget fag og musikk i et tverrfaglig perspektiv
- har kunnskap om musikksyn og syn på musikalitet og hvordan dette preger lærerprofesjonen
- har kunnskap om planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og drøfte musikklærerens/-pedagogens rolle i ulike skoleslag, først og fremst grunnskolen
- kan reflektere over og drøfte innhold i gjeldende planverk, lovverk og relevante politiske dokumenter
- kan reflektere over og drøfte ulike syn på elevers musikalitet og musikkbruk, basert på kunnskap om musikalsk utvikling, læringssyn og sosiale og kulturelle forutsetninger, med spesiell vekt på barne- og ungdomskultur, flerkultur og kjønnsperspektiver
- kan reflektere over og drøfte musikk som eget fag og musikken rolle i andre skolefag
- kan reflektere over og drøfte planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i lys av planverk, lovverk, politiske dokumenter, elevers kognitive, motoriske, sosiale og kulturelle forutsetninger, musikkbruk i barne- og ungdomskulturene, flerkultur, kjønn, læringssyn, læringsstiler og læringsstrategier
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i planverksmessige og politiske forutsetninger for musikk i ulike skoleslag så vel som innsikt i det teoretiske fundamentet for planlegging, gjennomføring og vurdering i og av musikkundervisning
- har forskningsbasert innsikt i musikk i samfunnet, musikk som skolefag og musikk i barn og unges hverdagsliv, herunder elevenes musikalske utfoldelse i og utenfor skolen
- har innsikt i elevenes læring og lærerens rolle, herunder individuelle, sosiokulturelle og psykologiske forutsetninger for musikalsk aktivitet og undervisning
Innhold
- Pedagogisk teori med hovedvekt på elev- og lærerrollen, hva læring er og musikalsk utvikling
- Didaktisk teori med hovedvekt på forutsetninger for undervisning og læring, planlegging, gjennomføring og vurdering
- Kulturteori med hovedvekt på barne- og ungdomskultur, flerkultur og kjønnsperspektiver samt musikk i hverdagsliv og i livsløpsperspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Individuelle oppgaver
- Bruk av Canvas
Praksis
Praksis går som en rød tråd gjennom faglærerutdanningen i musikk. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. Emnet har en rolle som teoretisk kunnskaps- og refleksjonsbakgrunn for oppgavene som gjennomføres i praksis. Emnebeskrivelsene for emnet og emnebeskrivelsene for praksis supplerer hverandre. Vi viser til gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet for detaljert informasjon om fokusområder og innhold i praksisperioden.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
- Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til semesterplanen. Inntil 20% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering.
- 1 individuell skriftlig tekst. Omfang og frister fastsettes i semesterplanen.
- 1 gruppeoppgave. Presentasjonsform, omfang og frister fastsettes i semesterplanen.
Eksamen
- Individuell hjemmeeksamen over 3 dager over oppgitt problemstilling. Omfang 1500 ord.
Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.