2MU6201-3 Musikkformidling 2
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om musikkformidling som musikalsk-faglig område
- har bred kunnskap om eget hovedinstrument og bred innsikt i utvalgte andre instrumenters virkemåte, idiomer, oppbygning og historisk utvikling
- har kunnskap om musikkproduksjon
- har innsikt i et bredt og allsidig repertoar som gjenspeiler mangfoldet i barn og unges musikalske uttrykk og preferanser
- har kunnskap om hvilken rolle uformelle læringsarenaer kan spille for musikalsk opplevelse, utfoldelse og læring
- har kunnskap om relevante teknologiske og digitale verktøy til bruk i innstudering, framføring og formidling av musikk
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over musikkformidling som musikk-faglig område
- kan formidle musikk på et nivå over det grunnleggende
- kan i samarbeid med medstudenter og under veiledning av faglærer planlegge, gjennomføre og evaluere musikktproduksjon
- kan på egenhånd planlegge, gjennomføre og evaluere musikkformidlingsprosjekter av moderat omfang
- kan ta utgangspunkt i barn og unges egne musikalske uttrykk og preferanser og tilrettelegge for formidling og musikalske opplevelser i et mangfoldig og inkluderende fellesskap
- kan jobbe med improvisasjon med utgangspunkt i ulike musikalske elementer på hovedinstrument og andre instrumenter, deriblant sang, digitale instrumenter og kroppens instrumenter
- kan bruke relevant opptaksutstyr og programvare til å skape, innstudere og formidle musikk
- kan arbeide med tekniske og kunstneriske problemstillinger knyttet til å innstudere, framføre og formidle musikk i kor og andre typer ensembler, live og innspilt
- kan koordinere egne musikalske intensjoner i samspill med andre
- behersker et analytisk begrepsapparat for musikkskaping og -utøving
- har grunnleggende strategier for å nyttiggjøre seg notebilder og andre former for musikalske nedtegnelser i skaping, innstudering og framføring av musikk
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse til å kombinere teoretiske kunnskaper, praksiserfaring og didaktisk refleksjon
- kan bruke aktuelle forsknings- og erfaringsbaserte perspektiver på formidling, kreative prosesser og tilpasset opplæring som grunnlag for å utvikle egne ferdigheter og holdninger
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere formidlingsprosjekter tilpasset ulike målgrupper
- kan bruke teknologisk utstyr og programvare på en utforskende og lekende måte i formidling og undervisning
- fremstår som en engasjerende, selvstendig og allsidig utøver på hovedinstrumentet og andre instrumenter, alene og sammen med andre
Innhold
- Hovedinstrument
- Kor (bi-instrument 1)
- Formidlings-forum
- Prosjektverksted (improvisasjon, opptaksteknikker, arbeid med digitale verktøy og formidling)
- Konsertvirksomhet (planlegging og deltakelse)
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene innbefatter
- Forelesninger
- Seminarer
- Dialogbasert undervisning
- Gruppearbeid
- Individuelle oppgaver
- Studentframføringer
- Kameratvurdering
- Egenøving
- Samspill
- Prosjektarbeid
- Bruk av Canvas
Praksis
Praksis går som en rød tråd gjennom faglærerutdanningen i musikk. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. Gjennom emnet vil studentene være innom prosjektverksted med improvisasjon, arbeid med digitale verktøy og formidling, og dette vil være relevant for utprøving i praksis. Emnebeskrivelsene for emnet og emnebeskrivelsene for praksis supplerer hverandre. Vi viser til gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet for detaljert informasjon om fokusområder og innhold i praksisperioden.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
- Formidlingsforum/produksjon: minst 80% deltakelse
- Formidlingsforum/produksjon: 3 oppgaver/fremføringer knyttet til arbeid med improvisasjon, digitale verktøy og/eller utøvende formidling. Fastsettes nærmere i semesterplanen. Faglærer gir tilbakemelding på hver enkelt oppgave/framføring.
- Hovedinstrument: minst 80% deltakelse
- Kor: minst 80% deltakelse
- Prosjektuke høst: minst 80% deltakelse
- Vinterkonsert: minst 80% deltakelse
Eksamen
Individuell innlevering av innspilling på ca. 3-4 minutter med refleksjonsdokument på 1200-1500 ord.
Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.