2MU6301-1 Profesjonsfag: Skoleutvikling, musikkfag og historisitet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om skoleutvikling i form av utdanningssystemets historiske framvekst, musikkfagets historie, skolen og musikkfaget som sosialiserings- og dannelsesarena samt musikkfagets innhold i fortid, nåtid og framtidsrettede dimensjoner
- har bred kunnskap om historiografiske og didaktiske perspektiver på musikkhistorie
- har bred kunnskap om utvalgte perioder/sjangere/tema fra vestlig populærmusikkhistorie og kunstmusikkhistorie, herunder populærmusikk og kunstmusikk som retter seg spesielt mot barn og unge
- har bred kunnskap om hvordan disse utvalgte perioder/sjangere/tema kan tilrettelegges for undervisning i skoleverket
- har kunnskap om de estetiske fagenes rolle i elevenes dannelse
- har bred kunnskap om videregående skole, folkehøgskole og kulturskole som organisasjoner, herunder gjeldende styringsdokumenter og andre relevante politiske dokumenter
- har bred kunnskap om vokal-/instrumentaldidaktikk
- har kunnskap om musikkfagets rolle i skoleutvikling, entreprenørskap og skolen som lærende organisasjon
- har bred kunnskap om veiledning som metode, spesielt kollegaveiledning
- har kunnskap i etikk og hvordan de ulike teoriene kan påvirke lærerens bevissthet og valg i undervisningssammenhenger
- har kunnskap om læringsstrategier generelt og egne strategier spesielt
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre historiografiske og didaktiske vurderinger som grunnlag for hvordan musikkhistorisk materiale anvendes i undervisning
- kan reflektere over og drøfte musikkfagets historisitet, kulturalitet og kontingens, samt egen rolle som profesjonsutøver i lys av tidens, kulturens og samfunnets krav, behov, muligheter og begrensninger
- kan tilrettelegge for musikkutfoldelse, -opplevelse og –erkjennelse
- kan veilede og samarbeide med kolleger for å styrke de praktiske og estetiske dimensjonene i alle fag og i skolen som helhet
- kan reflektere over og begrunne musikk som skolefag og som støtte for andre fag i opplæringen, samt betydningen av musikk i andre skoleslag, som del av uformell musikkopplæring/frivillig musikkliv og i et livsløpsperspektiv
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere instrumental- og vokalundervisining
- kan identifisere og diskutere yrkesetiske dilemmaer som oppstår i møtet mellom egen undervisning, elevers og foresattes behov og samfunnets krav
- kan legge til rette for undervisning der eleven identifiserer og bruker egne læringsstrategier
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentralt fagstoff tilpasset mottakergruppe, basert på refleksjonsprosesser i planlegging, gjennomføring og vurdering, som knytter musikkfaglig kompetanse sammen med en profesjonstankegang
- kan argumentere for musikkfagets legitimitet og musikkens betydning ved ulike arenaer og i ulike livsfaser
- har bevissthet om historiske perspektiver på musikkfaget og kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser
- har bevissthet om hvordan musikk og musikkundervisning kan knyttes til entreprenørskap
- kan gjennom bevissthet, refleksjon og fagkunnskap bidra til utvikling av musikkfaget og til skoleutvikling
Innhold
- Innføring i historiografiske spørsmål
- Studie av utvalgte tema fra vestlig populærmusikkhistorie og kunstmusikkhistorie
- Studie av ulike former for musikk for barn, deriblant komposisjoner for barn og sangboktradisjoner
- Bruk av musikkhistorisk materiale i identitetsutvikling for barn og unge
- Bruk av musikkhistorisk materiale som ledd i tilrettelegging for at elever skal kunne gjøre eksistensielle erfaringer med musikk
- Innføring i musikkfagets historie, legitimeringsgrunnlag og posisjoneringer
- Innføring i styringsdokumenter for den videregående skolen, folkehøgskoler og kulturskolen
- Aarbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
Arbeids- og undervisningsformer
- Undervisning i plenum
- Undervisning i gruppe
- Seminar/workshop
- Gruppearbeid/gruppeoppgaver
- Individuelt arbeid/individuelle oppgaver
- Bruk av Canvas
- Kollegaveiledning
Praksis
Praksis går som en rød tråd gjennom faglærerutdanningen i musikk. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. Emnet har en rolle som teoretisk kunnskaps- og refleksjonsbakgrunn for oppgavene som gjennomføres i praksis, og samtidig en førende rolle i praksis knyttet til gjennomføringen av praksisoppgavene. Emnebeskrivelsene for emnet og emnebeskrivelsene for praksis supplerer hverandre. Vi viser til gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet for detaljert informasjon om fokusområder og innhold i praksisperioden.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
- Obligatorisk deltakelse i all undervisning i henhold til semesterplanen. Inntil 20% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering.
- Individuell mappe som inneholder 4 oppgavebesvarelser, fordelt på teoretiske besvarelser og undervisningsopplegg. Antall, omfang og frister for de respektive oppgavene fastsettes i semesterplanen
- Kortsvarstest
Eksamen
- Individuell muntlig/praktisk eksamen. Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.