2MU6301-2 Musikkformidling 3
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred innsikt i ulike musikkformer og tilnærmingsmåter
- har innsikt i et bredt repertoar av virkemidler og verktøy for musikalsk utøvelse, formidling og ledelse
- har et bevisst forhold til musikkfortolkning og -formidling både musikalsk, scenisk og verbalt for ulike publikumsgrupper og på ulike arenaer
- har innsikt hvordan en kan planlegge og gjennomføre prosjekter for, av og med barn og unge der framføring av musikk inngår i en uttrykksmessig helhet sammen med andre kunstformer og fagområder
- har innsikt i retningslinjer for og organisering av ulike skoleslag og andre kulturarenaer og samfunnsinstitusjoner og hvordan disse kan medvirke til læring og utfoldelse i og gjennom musikk
- har innsikt i forskningsbaserte filosofiske og etiske perspektiver på aspekter ved musikkformidling
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke hovedinstrumentet og andre instrumenter variert, overbevisende, selvstendig og engasjerende i undervisning og formidling
- kan akkompagnere seg selv og andre etter besifring og gehør
- behersker et bredt repertoar av virkemidler og verktøy i musikalsk utøvelse, formidling og ledelse
- fremstår som en allsidig og selvstendig formidler musikalsk, scenisk og verbalt for ulike publikumsgrupper og på ulike arenaer
- opptrer balansert i ulike samspills- og formidlingssituasjoner ved å være aktivt lyttende og initiativrik
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere prosjekter for, av og med barn og unge der framføring av musikk inngår i en uttrykksmessig helhet sammen med andre kunstformer og fagområder
- kan vurdere og diskutere tekniske og kunstneriske problemstillinger i innstudering, framføring og formidling av musikk
- kan drøfte hvordan skolen og andre kulturarenaer og samfunnsinstitusjoner kan legge til rette for utdanning og ut foldelse i og gjennom musikk
- kan kommunisere gjennom et faglig og nyansert begrepsapparat og varierte notasjonsformer
- har allsidig basis for det å vurdere og gi tilbakemeldinger på elevers musikkutøvelse og kan drøfte dette på bakgrunn av forsknings- og erfaringsbaserte teorier og filosofiske og etiske perspektiver
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte studiets emner i sammenheng og kombinere teoretiske kunnskaper, praksiserfaring og didaktisk refleksjon
- har allsidig basis for undervisning i og formidling av musikk på ulike arenaer og for forskjellige målgrupper
- kan forberede, gjennomføre og vurdere ulike prosjekter som sammenfatter utøvende, skapende, ledende og differensierende arbeid.
- kan drøfte lærerprofesjonen og ulike formidlingsaspekter i lys av filosofiske og etiske perspektiver
- har innsikt i arbeidsfysiologiske grunnprinsipper
Innhold
- Hovedinstrument
- Kor (bi-instrument 1)
- Akkordbasert akkompagnementsinstrument (bi-instrument 3)
- Formidlings-forum
- Prosjektverksted
- Konsertvirksomhet
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene innbefatter
- Forelesninger
- Seminarer
- Dialogbasert undervisning
- Gruppearbeid
- Individuelle oppgaver
- Studentframføringer (individuelle og i gruppe)
- Kameratvurdering
- Egenøving
- Samspill
- Prosjektarbeid
- Bruk av Canvas
Praksis:
Praksis går som en rød tråd gjennom faglærerutdanningen i musikk. Arbeidet med emnet Musikkformidling 3 og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. Retningslinjer for praksisstudiet og emnebeskrivelsene supplerer hverandre. Vi viser til gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet for detaljert informasjon om fokusområder og innhold i praksisperioden. Gjennom emnet Musikkformidling 3 vil studentene være innom prosjektverksted med ulike temaer som er relevante for den variasjonen av praksisplasser som tilbys. Studentene skreddersyr selv, i samråd med faglærer og praksislærer, hvilke praksisoppgaver som vil være hensiktsmessige.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
- Formidlingsforum: minst 80% deltakelse
- Formidlingsforum: deltakelse i studentfremføringer i henhold til undervisningsplanen
- Hovedinstrument: minst 80% deltakelse
- Kor: minst 80% deltakelse
- Prosjektuke høst: minst 80% deltakelse
- Prosjektuke vår: minst 80% deltakelse
- Vinterkonsert: minst 80% deltakelse
Eksamen
- Individuell eksamenskonsert med selvvalgt program innenfor rammer fastsatt av faglærer. Eksamenskonserten skal ha en varighet på 30 minutter.
Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.