Language: NOR | ENG
2021/2022

1EIS11 Eleven i sentrum

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal kandidaten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om skolen som organisasjon, rammebetingelser, styringsstruktur, klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
  • har kunnskap om skolens historiske utvikling, og pedagogikkens røtter og vitenskapelige basis.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
  • kan innhente, vurdere og anvende forskningslitteratur for å belyse ulike problemstillinger

Innhold

 

  • Forventet og forsinket psykisk-, fysisk- og motorisk utvikling
  • Ulike teoretiske perspektiver på læring
  • Psykologiske og sosiologiske forklaringsmodeller knyttet til sosialisering
  • Gruppedynamikk og klasseledelse
  • Tilpasset opplæring
  • Evaluering for læring, evalueringssystematikk
  • Teknologi og informasjonskompetanse
  • Kulturforståelse og globalisering
  • Skolen som samfunnsorganisasjon
  • Skolehistorie

Arbeids- og undervisningsformer

  • Studieturer/ekskursjoner
  • Forelesning
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Veiledning
  • Muntlige og skriftlige presentasjoner
  • Bruk av læringsplattform

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

1. Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning knyttet til ulike læreplaner i kroppsøving.

2. Læringscafé som pedagogisk metode, knyttet til tilpasset opplæring og bevegelsesaktivitet.

3. Vurdering i kroppsøving med utgangspunkt i refleksjon knyttet til praksisopplæringen.

4.Modellbasert læring i kroppsøving, hvor studenten fordyper seg i en valgt modell. Deltagelse på to innledende ressursforelesninger, en veiledning og et fremlegg i gruppe med muntlig tilbakemelding fra medstudenter. 

Eksamen

  1. Mappevurdering, med fire arbeider i mappen hvorav to trekkes ut til vurdering. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter.
  2. Individuell praktisk-metodisk eksamen som vurderes til Bestått/Ikke bestått. Eksamen gjennomføres i forbindelse med praksisopplæringen 4. semester.

Begge eksamenene må være vurdert til bestått før endelig karakter i emnet blir gitt.