Language: NOR | ENG
2021/2022

4TABA10 Bacheloroppgave

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap innen en tannpleiefaglig problemstilling
  • har forståelse for tannpleiefagets kunnskapsgrunnlag
  • har kjennskap til ulike vitenskapsteoretiske retninger
  • har kjennskap til betydningen av vitenskapsteoretisk grunnlag for kunnskapsutvikling
  • har forståelse for betydningen av forskning for utvikling av praksis

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid ut fra en problemstilling som har relevans for tannpleiefag- og praksis
  • kan søke etter fag- og forskningsartikler og vurdere relevans i forhold til valgt problemstilling
  • kan anvende forskningsresultater for å belyse en tannpleiefaglig problemstilling
  • kan formidle fagstoff både skriftlig og muntlig med en trygt forankret profesjonsidentitet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende ulike teorier som tenkningsgrunnlag for praktiske problemstillinger
  • har evne til kritisk å vurdere egen erfart praksis, og kan reflektere over og komme med forslag til forbedringer
  • har forståelse for de ulike trinn i forskning- og fagutviklingsprosesser
  • kan drøfte og kritisk vurdere valgte tannpleiefaglige problemstilling på en slik måte at profesjonsidentitet og etisk bevissthet synliggjøres
  • kan utveksle erfaringer og synspunkter i faglige diskusjoner med medstudenter og annet helsepersonell

Innhold

  • Litteraturstudie
  • Vitenskapsteori
  • Kvalitative/kvantitative  forskningsmetoder
  • Sjekklister for vurdering av forskningsartiklers relevans for problemstilling
  • Trinnene i  forskningsprosessen / fagutvikling- kunnskapsbasert praksis
  • Forskningsetikk
  • Teorier og modeller relevante for tannpleie
  • Tannpleierprofesjonen
  • Tannpleieren som kliniker, samarbeidspartner, fagutvikler og leder av eget fagområde
  • Tannpleiens teoretisk grunnlag for fagutvikling og forskning
  • Fagutvikling, kunnskapsbasert praksis og forbedringsarbeid
  • Kritisk vurdering, diskusjon og argumentasjon  

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Seminar
  • Veiledning

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

Kandidaten må ha deltatt på ett seminar og to veiledninger.

Eksamen

Bacheloroppgaven skrives i gruppe på to studenter. Begge studentene er ansvarlig for innholdet i besvarelsen. Bacheloroppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.