Language: NOR | ENG
2020/2021

SPIS1001 Intro til spill og 3D

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om 3D modellering
  • har kunnskap om enkel rigging
  • har kunnskap om å sette keyframes for animasjon
  • har kunnskap om UV-mapping, teksturering og overflate-shadere
  • har kunnskap om bruk av kamera i 3D-rom
  • har kunnskap om arbeidsflyt i 3D-applikasjoner
  • har kunnskap om modelleksport fra 3D-program
  • har kunnskap om modellimport til spillmotor
  • har kunnskap om render oppsett i en spillmotor
  • har kunnskap om shader- og lysoppsett i en spillmotor
  • har kunnskap om oppsett i en spillmotor
  • har kunnskap om nøkkelkonsepter innenfor spilldesign
  • har en forståelse av den historiske utviklingen av 3D i dataspill

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke et 3D-program på et grunnleggende nivå
  • kan lage enkle 3D-modeller til bruk i spill
  • kan utføre UV-mapping av enkle polygonbaserte 3D-modeller
  • kan bruke matrialshadere og teksturer til å skape troverdig overfalter
  • kan lage enkle keyframe animasjon
  • kan forberede, eksportere og importere animerte objekter fra en 3D-app til en spillmotor
  • kan ta bevisste valg om filformat i forbindelse med eksport, import og rendering
  • kan organisere et prosjekt i forhold til filstruktur og layout i 3D-programvaren man bruker
  • kan importere og lage biblioteker i en spillmotor
  • kan skape interaktivitet i en spillmotor
  • kan designe spillelementer for å skape en bestemt spillopplevelse

Generell kompetanse

Studenten

  • er i stand til å argumentere for avgjørelser de tar i utviklingsprosessen, både skriftlig og muntlig
  • er i stand til å delta i profesjonelle diskusjoner om strukturen i innholdsproduksjon
  • er i stand til å delta i profesjonelle diskusjoner innholdsproduksjon i utviklingen av 3D-spill og relaterte prosesser
  • er i stand til å delta i profesjonelle diskusjoner om riktig bruk av en spillmotor
  • er i stand til å lage enkle spilldesign elementer i en spillmotor

Innhold

Sentrale tema:

  • brukergrensesnitt i 3D-programvare
  • brukergrensesnitt i spillmotorprogramvare
  • 3D-modellering, teksturering og grunnleggende animasjon
  • overflate-shadere
  • arbeidsflyt i spillutvikling
  • forberede innholdsproduksjon for spill
  • filstruktur og filformater
  • spilldesign

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, ukentlige innleveringer av oppgaver, selvstudium og veiledning.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • 1-3 individuelle oppgavebesvarelser
  • deltagelse i forelesninger i henhold til undervisningsplanen
  • deltagelse i lab-undervisning i henhold til undervisningsplanen

Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.

Eksamen

  • 6 timer individuell skriftlig eksamen som teller som 50% av endelig vurdering
  • Mappeinnlevering som består av en individuell oppgave som teller som 50% av endelig vurdering

Det forutsettes at alle deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Prestasjonen vurderes med gradert bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.