Language: NOR | ENG
2020/2021

2MNF171-6 Naturfag: Naturfagdidaktikk og egen profesjonsutvikling

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om læringsteorier som er spesielt relevante i naturfag
  • har avanserte kunnskap om nyere forskning innenfor naturfagdidaktikk og har inngående kunnskap om kvalitative tilnærminger
  • har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
  • har inngående kunnskap om forskning rundt vurdering og veiledning tilpasset den enkelte elev i naturfag
  • har kunnskap om hvordan naturfagdidaktisk forskning kan brukes for egen profesjonsutvikling
  • har inngående kunnskap om skriving i naturfag
  • har inngående kunnskap om systemforståelse
  • har inngående kunnskap om hvordan naturfag kan inngå i tverrfaglige temaer

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig bruke naturfagdidaktisk forskning til egen profesjonsutvikling
  • kan bruke naturfagdidaktisk forskning for å tilrettelegge for dialoger, kritisk refleksjon og argumentasjon i undervisningen 
  • kan arbeide selvstendig med relevante vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger
  • kan analysere vitenskapelige tekster med tanke på vitenskapsteoretiske perspektiver og metodologi
  • kan reflektere på en selvstendig måte rundt gjeldende forskningsetiske normer
  • kan analysere og forholde seg kritisk til teoretiske rammeverk og metodologi i publiserte forskningsarbeider, og anvende disse ferdighetene i strukturering og formulering av egne faglige resonnementer
  • kan legge til rette for og reflektere over elevenes digitale kompetanse i naturfag
  • kan selvstendig skrive naturfagdidaktiske tekster og legge til rette for skriving i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å utvikle faget videre, og utvikle nye ideer til tilnærmingsmåter og metoder i undervisningen 1-7
  • kan kommunisere om teoretiske perspektiver og om metodologiske spørsmål
  • kan formidle egen og andres forskning på en faglig forsvarlig måte
  • kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger og problemstillinger knyttet til forskningens rolle og funksjon i samfunnet

Innhold

  • Internasjonal forskning i relevante naturfagdidaktiske emner (tilpasset studentens masteroppgaver)
  • Internasjonal forskning knyttet til utforskende arbeidsmåter og Naturfagundervisning i et teknologirikt miljø
  • Språkets rolle i naturfag med vekt på skriving
  • Systemforståelse i naturfag med kropp og kretsløp som utgnagspunkt
  • Naturfag i tverrfaglige temaer
  • Skriving i naturfag

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Seminarer 
  • Selvstudium
  • Veiledning på prosjektbeskrivelse

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Prosjektbeskrivelse masteroppgave, rettet inn mot grunnskolens 1-7.trinn
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert

Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Ingen