Language: NOR | ENG
2020/2021

2MMA171-3 Matematikk 2, emne 3: Tall og algebra, statistikk og sannsynlighetsregning

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innenfor hovedområdene Tall og algebra og Statistikk og sannsynlighetsregning
  • har kunnskap om matematisk teoridannelse, knyttet til den systematiske oppbyggingen av matematiske emner, blant annet tallteori
  • har kunnskap knyttet til progresjonen innenfor Tall og algebra og Statistikk og sannsynlighetsregning gjennom grunnskolen
  • har kunnskap om kvantitative og kvalitative metoder som er relevante for matematikkdidaktisk forskning

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan vurdere elevenes læring som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring innenfor Tall og algebra og Statistikk og sannsynlighetsregning
  • kan variere undervisningsformer med bakgrunn i teori og egne erfaringer

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan initiere utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan delta i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis

Innhold

  • Fordypning og videre linjer fra de skolefaglige hovedområdene Tall og algebra og Statistikk og sannsynlighetsregning
  • Statistikk knyttet til kvantitativ forskningsmetode
  • Kvalitativ forskningsmetode knyttet til læring og undervisning i matematikk
  • Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy
  • Fordypning i matematikkdidaktiske emner
  • Matematisk teoridannelse
  • Bevis og argumentasjon
  • Representasjonsformer og visualisering
  • Eksperimenterende og utforskende arbeidsmåter
  • Regneark og IKT i matematikkundervisningen

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i grupper
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 5 timer.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Karakteren i Matematikk 2, emne 3 teller 50 % av endelig karakter i Matematikk 2 (30 studiepoeng).

Tillatte hjelpemidler til eksamen

  • Gjeldende læreplan for grunnskolen
  • 8 A4-sider med håndskrevne notater
  • Kalkulator uten kommunikasjonsmulighet