Language: NOR | ENG
2020/2021

2MMA171-6 Matematikk: Matematikkdidaktikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har innsikt i hva som kjennetegner matematikkdidaktikk
  • har kunnskap om den historiske utviklingen av fagområdet matematikkdidaktikk og hvordan det er vokst fram til forskningsfeltet det er i dag
  • har kunnskap om diskusjoner og tenkning knyttet til faget matematikk i norsk skole og hvordan faget har utviklet seg historisk
  • har avansert forskningsbasert elevkunnskap knyttet til faglig læring i matematikk
  • har avansert kunnskap om sentrale teoretiske rammeverk for forskning på elevers læring av matematikk
  • har inngående forskningsbasert kunnskap om sentrale arbeidsmåter i matematikk med spesiell vekt på utforskende arbeidsmåter
  • har kunnskap om forskning på elevers ulike holdninger til matematikk
  • har kunnskap om forskning på hvordan kjønn, sosiokulturelle forhold og etnisk bakgrunn har betydning for undervisning og læring av matematikk
  • har kunnskap om relevant matematikkdidaktisk forskning, teori, vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan ta i bruk fagdidaktiske forskningsresultater til å planlegge og vurdere undervisning i matematikk
  • kan lese og gjøre rede for innholdet i fagdidaktiske forskningsartikler i matematikk
  • kan selvstendig prøve ut relevante forskningsmetoder i matematikkdidaktikk
  • kan reflektere over etiske problemstillinger i matematikkfaget og tilrettelegge for kritisk refleksjon og argumentasjon i matematikk
  • kan planlegge et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som matematikklærer i grunnopplæringen
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger som matematikklærere i grunnopplæringen møter
  • kan reflektere over hvordan en kan motivere elevene i realfagene og hvordan undervisning i matematikkfaget kan bidra til allmenndannelse hos elevene 

Innhold

  • Forskningsfeltet matematikkdidaktikk
  • Relevante kunnskaper om fagområder som matematikkdidaktikken bygger på: læringspsykologi, utviklingspsykologi, moderne hjerneforskning, sosiokulturelle teorier, konstruktivistiske teorier, multimodalitet og embodied cognition
  • Den historiske utviklingen av matematikkdidaktikk
  • Tidligere og nåværende læreplaner i skolefaget matematikk
  • Ulike retninger i matematikkdidaktikk
  • Representasjoner og modeller i matematikk
  • Tilpasset opplæring i matematikk
  • Elevkunnskap knyttet til læring av matematikk
  • Elevers interesse og holdninger til matematikk
  • Undervisning og læring av matematikk i det mangfoldige klasserommet.
  • Utforskende arbeidsmåter i matematikk
  • Vurdering i matematikkfaget
  • Yrkesetiske problemstillinger i matematikk og dens anvendelser
  • Vitenskapsteori og metode
  • Forskningsmetoder i matematikkdidaktikk

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en undervisningsplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse for masteroppgave
  • Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i grupper
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert

Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Datamaskin tilknyttet internett