Language: NOR | ENG
2020/2021

2MEN171-6 Engelsk: Assessing and researching English

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om fagområdet engelsk, med spesiell fokus på grunnskoleopplæringen
  • har avansert kunnskap om vurderingsperspektiver relatert til engelsk som fremmedspråk
  • har inngående kunnskap om grunnleggende teori og praksis relatert til engelsk didaktikk og fagvurdering
  • har inngående kunnskap om faglige kompetansemål for engelskfaget i det norske skolesystemet
  • har inngående kunnskap om engelsk som vitenskapelig språk
  • har inngående kunnskap om hvordan en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven skal bygges opp

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere problemstillinger om vurdering av engelskfaget i det norske skolesystemet
  • kan bruke relevante metoder og forskningsbasert kunnskap for å tilrettelegge læring og faglig utvikling relatert til engelsk som fremmedspråk
  • kan anvende kunnskap om vurdering i egen engelskundervisningspraksis
  • kan utvikle og formulere relevante mål og problemstillinger (research questions) for eget mastergradsprosjekt
  • kan skrive en prosjektbeskrivelse som tilfredsstiller konvensjonene for engelsk akademisk språk

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til vurdering i engelskfaget
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen

Innhold

  • Vitenskapsteori relatert til engelsk som undervisningsfag
  • Sjanger og skrivemåte innen engelsk akademisk skriving
  • Utvikling og refleksjon av fagdidaktiske problemstillinger om engelsk i det norske skolesystemet
  • Sammenheng mellom vurderingspraksis og læringskultur
  • Vurdering som en integrert del av engelskundervisningen som motiverer og fremmer læring og kompetanseheving
  • Ulike vurderingsperspektiver (vurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, fagfellevurdering, egenvurdering, osv.)
  • Ulike typer vurderingspraksis (tilbakemelding, framovermelding, skriftlig/muntlig vurdering, oppgaver, karaktersetting, osv.)
  • Praktisk arbeid med oppgaver relatert til kompetansemål, kjennetegn og kriterier for engelskfaget

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen legges opp som ukentlig undervisning i form av seminarer og nettbasert arbeid, individuelt og i grupper. Aktiv deltakelse gjennom høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • En prosjektbeskrivelse for masteroppgaven på 2500-4000 ord (referanseliste er ikke inkludert), levert i henhold til frist spesifisert i undervisningsplanen
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert

Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter. 

Prestasjonen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Ingen