2MMU171-3 Musikk 2, emne 3: Musikk som sosial praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om et bredt utvalg musikk fra ulike historiske epoker, sjangere og kulturer
- har kunnskap om ulike sjanger- og stilideal i arbeid med improvisasjon, komposisjon og arrangering
- har kunnskap om musikk og musikkundervisning som sosialt og kulturelt, globalt og lokalt fenomen
- har kunnskap om hvordan menneskers musikerskap gjennom musikalske forhandlinger og reforhandlinger er innvevd i maktrelasjoner og smakshierarkier
- har kunnskap om hvordan didaktiske valg kan ha inkluderende og ekskluderende virkninger
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og drøfte musikkens funksjoner i tilknytning til vår nære kultur og i krysskulturelle kontekster samt drøfte og utfordre stereotypier og smakshierarkier som bidrar til å ekskludere og inkludere musikk og musikerskap
- kan drøfte hvilken betydning uformelle opplæringsarenaer har for musikk- og danseopplæring for elever og hva slike erfaringer kan innebære for musikkopplæringa i skolen
- kan ta i bruk ulike strategier for å forstå, analysere og skape musikk
- kan skape egne komposisjoner og legge til rette musikalsk materiale for ulike framføringsformål og læringsprosesser i musikkundervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for elevvurdering som bygger på forskningsbasert kunnskap om vurdering, musikkfaglig kompetanse og kulturteoretisk refleksjon, og kan kommunisere grunnlaget for vurderinga til andre
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsløp i musikk
Innhold
- Praktisk arbeid med å forstå, analysere, komponere, arrangere og vurdere musikk.
- Musisering med hovedvekt på bass og trommer
- Praktisk arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning med vekt på å lede fortolknings- og komposisjonsprosesser og legge til rette musikalsk materiale for undervisning og læring
- Kulturteori og pedagogisk teori med hovedvekt på musikalsk mening, musikk som sosial praksis, formelle og uformelle musikkopplæringsarenaer og musikkens funksjoner i ulike barne- og ungdomskulturer
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesninger
- Praktisk arbeid med musikk og musikalsk instruksjon og ledelse
- Undervisning i plenum og gruppe
- Studentstyrt aktivitet og arbeid
- Gruppearbeid
- Individuelt arbeid/individuelle oppgaver
- Bruk av digital læringsplattform
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
Emneevaluering - kvalitetssystem
Til vanlig skal det gjennomføres evaluering av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
- Minst to ganger forberede, instruere og lede en musikalsk aktivitet med gruppa (spesifiseres i undervisningsplanen). Det skal leveres et notat med didaktiske overveielser knytta til gjennomføring av aktiviteten
- To individuelle kortsvarsoppgaver
- Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 20% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering
Eksamen
- Skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Teller 50% av karakteren i emnet.
- Individuell praktisk eksamen der studenten skal innstudere og lede egne arrangementer og/eller egenkomponert musikk med en gruppe medstudenter. Studentene skal vise både musikalske og didaktiske ferdigheter. Varighet 20 min. Teller 50% av karakteren i emnet.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Karakteren i Musikk 2, emne 3 teller 50 % av endelig karakter i faget Musikk 2 (30 studiepoeng).
Tillatte hjelpemidler til eksamen
Alle