Language: NOR | ENG
2020/2021

2MNK171-6 Norsk emne 6: Vitenskapelige teorier og metoder i norskfaget

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om utviklingen av forskning relevant for grunnskolens norskfag
  • har avansert kunnskap om sentrale teorier og metodologiske tilnærminger i norskdidaktisk forsking og om vitenskapelige tenkemåter i norskfaget
  • har inngående kunnskap om norskfagets teorigrunnlag
  • har inngående kunnskap om elev- og lærerrollen i grunnskolens norskfag
  • har inngående kunnskap om hvordan ulikheter i elevenes bakgrunn og forutsetninger har betydning for undervisning og læring i norskfaget

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan ta i bruk teorier, forskningsmetoder og -resultater relevante for norskfaget i planlegging av FoU-arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til relevant nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i eget FoU-arbeid

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan på avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i norskfaget og få innsikt i hvordan man som kollega kan bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole

 

Innhold

  • forskningsfeltet norskdidaktikk og den historiske utviklingen av fagfeltet norsk
  • undervisning og læring i norskfaget i den flerspråklige og mangfoldige skolen
  • utforskende arbeidsmåter i norskfaget, inkludert aksjonsforskning
  • vitenskapsteori og forskningsmetoder i norskfaglig forskning
  • yrkesetiske problemstillinger i norskfaget og i norskdidaktisk forskning 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisninga blir lagt opp i form av forelesninger, ulike seminar, arbeid i grupper og individuelt. Aktiv deltaking i undervisninga og på høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Detaljer vil komme i undervisningsplanen.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Utarbeiding av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven
  • Inntil to skriftlige oppgaver, individuelt eller i gruppe
  • Korte faglige innspill knyttet til emner i pensum eller medstudenters skriving, som spesifisert i semesterplanen.
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å registrere at hun/han er til stede

Eksamen

Skriftlig individuell eksamen over 5 timer.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Ingen