Language: NOR | ENG
2020/2021

2MNF5101-5 Naturfag: Naturfag som skolefag på trinn 5-10

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har innsikt i hva som kjennetegner naturfagdidaktikk
  • har kunnskap om den historiske utviklingen av fagområdet naturfagdidaktikk og hvordan det er vokst fram til det forskningsfeltene det er i dag
  • har kunnskap om diskusjoner og tenkning knyttet til faget naturfag i nåværende og tidligere norske læreplaner og hvordan skolefaget har utviklet seg historisk
  • har avansert forskningsbasert kunnskap om språk og representasjonsformer i naturfag
  • har inngående forskningsbasert kunnskap om sentrale arbeidsmåter i naturfag for å fremme naturfaglig språk 5- 10 trinn
  • har kunnskap om forskning på elevers holdninger og interesser til naturfag, 
  • har inngående kunnskap om forskning på elevers læring og utvikling i naturfag
  • har kunnskap om innhold og diskurser knyttet til internasjonale tester i naturfag

Ferdigheter

Studenten 

  • kan ta i bruk fagdidaktiske forskningsresultater til å planlegge og vurdere undervisning i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet
  • kan gjøre rede for innholdet i naturfagdidaktiske forskningsartikler  
  • kan tilrettelegge for kritisk refleksjon og argumentasjon i naturfag
  • kan legge til rette for dybdelæring og progresjon, med særlig blikk for naturfaglig språk og representasjoner

Generell kompetanse

Studenten 

  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer i grunnskolens 5.-10 trinn
  • kan reflektere over hvordan motivere elever i naturfag og hvordan undervisning i naturfag kan bidra til allmenndannelse 
  • har god forståelse for naturvitenskapenes egenart og kan integrere dette i sin egen undervisning

Innhold

  • Vitenskapsfilosofiske perspektiver i naturvitenskap og på naturfagdidaktikk
  • Den historiske utviklingen av naturfagdidaktikken
  • Skolefaget naturfag; begrunnelse og innhold
  • Den faglige dialogen i naturfag
  • Elevers interesse, prestasjoner og holdninger til naturfag nasjonalt og internasjonalt
  • Bærende ideer i naturfag
  • Drøfting av hva elever skal lære i naturfag
  • Dybdelæring og progresjon i naturfag
  • Diffusjon og energi som begrep i ulike kontekster som bærende element i naturfag
  • Representasjoner og modeller som pedagogisk hjelpemiddel

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Selvstudium
  • Arbeid i gruppe med oppgaver som omhandler naturfagundervisning; det kan for eksempel være å utarbeide og prøve ut videoer, videoforelesninger eller før-tester som innledning til omvendt undervisning
  • Individuell skriving av et essay
  • Veiledning under skriving av essayet og veiledning fra medstudenter i seminarer
  • Bruk av digitale verktøy som understøtter prinsippet om omvendt undervisning

 

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Minst 80 % deltakelse på samlinger. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
  • Inntil fire arbeidskrav

Eksamen

  • Individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Ingen