2MNF5101-2 Naturfag 1, emne 2: Naturfag på ungdomstrinnet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om naturfag på ungdomstrinnet og kan tilrettelegge for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og ungdomstrinn til videregående skole
- har kunnskap om vanlige norske arter og hvordan denne kunnskapen kan danne grunnlag for elevers økologiforståelse
- har kunnskap om hvordan å undervise elever i ungdomsskolen om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av ulike læringsarenaer, især feltarbeid i nærmiljøet
- har kunnskap om systemer i menneskekroppen, som grunnlag for undervisning om helse og livsstil for elevene
- har kunnskap om seksuallære for elever i puberteten og hvordan dette kan virke inn i skolehverdagen på en ungdomsskole
- har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet kan introduseres for elever på barnetrinnet ved å viser hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har kunnskap om praktisk og variert undervisning som gir forståelse av bølger, lyd og lys og kan knytte dette til sansefysiologi
- har kunnskap om hvordan partikkelmodellen kan brukes til å forklare vann- og lydbølger
- har kunnskap om utforskende undervisning om grunnleggende elektrisitet, magnetisme og elektronikk
- har kunnskap om utvalgte naturfaglige representasjoner
- har kunnskaper om næringsstoffer, deres kjemi og hvordan de blir tatt opp i kroppen
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan gjennomføre tverrfaglig undervisning knytte teknologi til relevante tema i naturfag (lyd og lys)
- kan gjennomføre et enkelt feltarbeid i skolens nærmiljø
- kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk knyttet til ungdomstrinnet.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å vektlegge undring og utforskning
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte og reflektere over egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Innhold
Begynneropplæring i astronomi, fysikk og teknologi:
- Lys på ungdomstrinnet. Farger, refleksjon, brytning, total indre refleksjon, optikk, lysets dobbeltnatur, hverdagsforestillinger om lys
- Undervisning om solsystemet. Verdensbilder i ulike kulturer og tidsepoker. Modeller og animasjoner, jord-sol-måne, månefaser, formørkelser, variasjon i daglengde og årstider på Jorda.
- Undervisning om lyd på mellom og ungdomstrinnet
- Undervisning om bølger i begynneropplæringen. Bølgelengde, frekvens, periode, amplitude, bølgefart og tvers- og langbølge
Begynneropplæring i biologi:
- Økologi 2: Naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer
- Kretsløp, nedbrytning og kompostering som grunnlag for begynnende økologiforståelse
- Miljøforhold og artskunnskap i enkelte naturtyper velegnet for ekskursjoner sett i relasjon til nærmiljø (nøkkelarter) og økosystemer.
- Karbonets kretsløp.
- Evolusjon og evolusjonsmekanismer ved å undersøke bygning, formering og tilpasninger hos utvalgte organismegrupper i økosystemer som er aktuelle å arbeide med
- Celle 2: celleteori og differensiering celler og vev hos mennesket
- Celledeling mitose og meiose, fra celle til vev og organ
- Humanfysiologi Prinsipper for å forstå fordøyelses-, sirkulasjons- og respirasjonssystemet samt samspillet mellom skjelett og muskler hos mennesket
-
- Nervesystemet samt menneskets oppfattelse og bearbeiding av lyd, lys og lukt i respektive organ
- Kroppens utvikling knyttet til pubertet og seksualitet og arbeid med seksuallære i skolen
- Helse og kroppens forsvar mot sykdom og hvordan kroppen påvirkes av rus
Naturfagdidaktikk:
- Ungdomsskolen og overgangen barneskole og overgang til videregående
- Planlegging, gjennomføring og refleksjon over egen naturfagundervisning på ungdomstrinnet
- Vurdering, framover og sluttvurdering i naturfag
- Dialogisk undervisning med vekt på elevenes muntlige ferdigheter og arbeid med hverdagsspråk og naturvitenskaplig språk
- Yrkesetiske problemstillinger knyttet til pubertet og seksualitet
- Naturfaglige representasjoner 2 og systembegrepet i naturfagundervisningen (system, form og funksjon)
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet består av individuelt arbeid, ekskursjoner, lærerledet undervisning, veiledning og praktisk arbeid ute og inne.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
- Inntil fem arbeidskrav som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og faglige temaer.
- 80 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Karakteren i Naturfag 1, emne 2 teller 50% av endelig karakter i faget Naturfag 1 (30 studiepoeng)
Tillatte hjelpemidler til eksamen
Ingen