2MNF5101-3 Naturfag 2, emne 3: Bærekraftig utvikling i naturfag på trinn 5-10
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om evolusjon og genetisk variasjon, og hvordan legge grunnlaget for elevers forståelse av evolusjonsteorien
- har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og ungdoms handlingskompetanse for et bærekraftig liv i framtiden
- har kunnskap om grunnleggende termofysikk og kan knytte dette til vær og klima, problemstillinger knyttet til energi og hverdagserfaringer
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på Jorda med vekt på vanlige norske mineraler og bergarter og kan bruke ulike representasjoner i tilnærmingen til stoffet
- har kunnskap om elektromagnetisme og anvendelser knyttet til energiomforming
- har kunnskap om kjernefysikk og ulike typer stråling, og kan drøfte samfunnsmessige og helsemessige problemstillinger knyttet til kjernefysikk og stråling
- har kunnskap om vær og klima og kan bruke ulike representasjoner for vær- og klimasystemer
- har utdypende kunnskap om progresjon i læring av kjemi og inngående kunnskap om uorganiske og organiske stoffers betydning i hverdagen og i økologiske kretsløp
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge praktisk undervisning i på mellom- og ungdomstrinn som gir god progresjon mellom ulike trinn
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
- kan anvende en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i tverrfaglige sammenhenger som ved bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Innhold
Geofag, fysikk, kjemi og biologi:
- Geologi på mellomtrinnet. Norges geologiske historie, ytre og indre geologiske prosesser, norske mineraler og bergarter
- Vær og klima, modeller av vær- og klimasystemer
- Årsaker til og konsekvenser av klimaendringer
- Fornybare og ikke-fornybare energikilder
- Kjernefysikk og stråling
- Termofysikk
- Kjemiundervisning for mellom- og ungdomstrinnet: introduksjon til salter, ioner, metaller, syrer, baser, redoksreaksjoner og utvalgte deler i organisk kjemi.
- Celler 3: Arv, genetisk variasjon, epigenetikk og evolusjon
- DNA, RNA, celledeling/differensiering og proteinsyntese som grunnlag for å forstå arv, kroppens utvikling og evolusjon
- Energioverganger i celler: Fotosyntese og celleånding
Naturfagdidaktikk
- Naturfag som regifag i tverrfaglig undervisning
- Undervisning for bærekraftig utvikling (etiske, sosiale og økonomiske problemstillinger og solidaritet)
- Progresjon, utforskning og dybdelæring i kjemi på ungdomstrinnet
- Planlegging, gjennomføring og refleksjon over naturfagundervisning med fokus på dybde og progresjon
- Debatt, argumentasjon og kritisk tenkning
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet består av individuelt arbeid og gruppearbeid, ekskursjoner, lærerledet undervisning, veiledning og praktisk arbeid ute og inne.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
- Inntil fem arbeidskrav som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer
- 80 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Eksamen
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Karakteren i Naturfag 2, emne 3 teller 50% av endelig karakter i faget Naturfag 2 (30 studiepoeng)
Tillatte hjelpemidler til eksamen
Ingen