Language: NOR | ENG
2020/2021

2MMA5101-1 Matematikk 1, emne 1: Tall, algebra, statistikk og sannsynlighet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap i matematikken knyttet til læreplanens hovedområder Tall og algebra og Statistikk og sannsynlighet for trinnene 5-10
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold, spesielt knyttet til læreplanens hovedområder Tall og algebra og Statistikk og sannsynlighet, på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole og om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
  • har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser, med særlig vekt på læreplanens hovedområder Tall og algebra og Statistikk og sannsynlighet, og tilrettelegging for elevers deltakelse i slike prosesser med varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og om ulike syn på læring av matematikk
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen som bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på læreplanens hovedområder Tall og algebra og Statistikk og sannsynlighet for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan vise til eksempler på arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan gjennom samtaler stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan sette seg inn i elevers matematiske tenkning og uttrykksformer
  • kan tilpasse opplæringen til elevens ulike behov
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse eksemplifisert ved læreplanens hovedområder Tall og algebra og Statistikk og sannsynlighet, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker

Generell kompetanse

Studenten         

  • har kjennskap til i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har kjennskap til i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Innhold

  • Faglige og fagdidaktiske perspektiv knyttet til fagområdene
    • Tall og regning
      • Tallbegrep og tallforståelse
      • Posisjonssystemet og de fire regningsarter
      • Brøk, desimaltall og prosent
      • Utvidelser av tallområdet
      • Primtall og delelighet
    • Algebra
      • Overgang mellom tallregning og algebra og innføring av variabelbegrepet
      • Figurtall, konkreter og elevaktive arbeidsformer i algebralæringen
      • Regning med algebraiske uttrykk
      • Likninger og ulikheter
    • Beskrivende statistikk
      • Sentralmål og spredningsmål
      • Fremstilling av statistikk i tabeller og diagrammer
    • Sannsynlighet
      • Sannsynlighetsbegrepet og sannsynlighetsmodeller
      • Sammensatte forsøk
      • Betinget sannsynlighet
      • Kombinatorikk
  • Matematikkfaglige perspektiver på overganger i skoleløpet
    • Overgang mellom barne- og ungdomstrinn
    • Overgang mellom ungdomstrinn og videregående skole
  • Arbeidsformer og metoder i matematikkundervisning sett fra et elev- og lærerperspektiv med vekt på læreplanens hovedområder Tall og algebra og Statistikk og sannsynlighet
  • Vurdering for og av læring i matematikk, kartleggingsverktøy og problemstillinger knyttet til tilpasset opplæring med særlig vekt på læreplanens hovedområder Tall og algebra og Statistikk og sannsynlighet
  • Teorier om læring og de konsekvenser dette har for matematikkundervisning
  • Matematikkvansker
  • Matematikk og kommunikasjon
    • Språkets betydning i matematikkfaget og matematikkens språk
  • Matematikklærerkompetanse
  • Norske læreplaner
    • Arbeid med Kunnskapsløftet, historiske linjer i norske læreplaner, hovedområder og kompetansemål i matematikk og de grunnleggende ferdigheter.
    • Inngående arbeid med hovedområdene tall og algebra og statistikk og sannsynlighet

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen. Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Inntil tre innleveringsoppgaver
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i semesterplanene
  • 80% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.

Eksamen

Individuell skriftlig 5 timers eksamen 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Karakteren i Matematikk emne 1 teller 50% av endelig karakter i Matematikk 1 (30 sp)

Tillatte hjelpemidler til eksamen

  • Gjeldende læreplan for grunnskolen
  • 8 A4-sider med håndskrevne notater
  • Kalkulator uten kommunikasjonsmulighet