Language: NOR | ENG
2020/2021

2MMA5101-4 Matematikk 2, emne 4: Statistikk og kvantitativ metode med FoU-oppgave

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om statistikk og statistiske metoder og kan relatere denne kunnskapen til utviklingsarbeid ved skolen og det matematikkfaglige innholdet på trinn 5–10
  • har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forsking

Ferdigheter

Studenten         

  • kan bruke og formidle spesialkunnskap innen statistikk og statistiske metoder
  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5–10
  • kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser og kritisk vurdere resultater av slike undersøkelser
  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan delta og bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis

Innhold

  • Statistikk og kvantitativ metode
    • Stokastiske forsøk og stokastiske variable
    • Binomisk fordeling, hypergeometrisk fordeling og normalfordeling
    • Estimering
    • Hypotesetesting
    • Regresjon
  • Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy
  • Nasjonale og internasjonale studier og kartlegginger av matematikklæring
  • Kvalitativ forskningsmetode knyttet til læring og undervisning i matematikk
  • Matematikkvansker og tilpasset opplæring
  • Regneark og IKT i matematikkundervisningen

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen. Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Inntil tre innleveringsoppgaver
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i semesterplanene
  • 80% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
  • En skriftlig FoU-oppgave som tar utgangspunkt i et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for 5.-10.-trinn.

Eksamen

  • Individuell muntlig eksamen. I den muntlige eksaminasjonen vil deler av tiden gå med til at kandidaten presenter sin FoU-oppgave. Videre vil det bli gitt spørsmål knyttet til oppgaven og fra andre aktuelle temaer i emne 4 Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Karakteren i Matematikk emne 4 teller 50% av endelig karakter i Matematikk 2 (30 sp)

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Valgfritt manuskript med hensyn til presentasjon av FoU-oppgaven