Language: NOR | ENG
2020/2021

2MPRA5101-3 Praksisstudium 3. studieår: Skolen som organisasjon

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
  • har kunnskap om metoder knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • har kunnskap om gjeldende lov- og planverk og om det helhetlige opplæringsløpet med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevgrupper av ulik størrelse i alle valgte undervisningsfag
  • kan drøfte undervisning og læring på bakgrunn av profesjonsetiske perspektiv
  • kan identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og trakassering og bidra til positiv utvikling av skolens læringsmiljø
  • kan gjennomføre opplæring som fremmer elevenes digitale kompetanse
  • kan samhandle med elever, foresatte, kolleger og andre interne og eksterne aktører

Generell kompetanse

Studenten

  • har endrings- og utviklingskompetanse som bidrar til samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan med grunnlag i teori og forskning kritisk vurdere egen og andres praksis

Innhold

Praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle fagene i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er progresjon i praksisstudiet, og opplæringen er tilpasset studentenes fagvalg og knyttet til ulike sider av skolens virksomhet. 

  • Skolen som organisasjon og dens mandat
  • Skolens samarbeidspartnere
  • Skole-hjem-samarbeid
  • Skolens læringsmiljø
  • Mobbing og trakassering
  • Profesjonsetikk
  • Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • Endrings- og utviklingskompetanse
  • Pedagogisk utviklingsarbeid i skolen

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet i tredje studieår består av totalt 20 dager (20 dager vår), og opplæringen skal gjennomføres på 5.- 7. trinn i grunnskolen. Studentene organiseres i praksispartier på inntil fire studenter.

Hvert praksisparti har i tillegg til praksislærer en faglærer fra høgskolen som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene både i fagene og i praksisperiodene.

Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen. Disse er nærmere beskrevet i Retningslinjer for praksisstudiet.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

Gjennomført praksis i tråd med føringene i Retningslinjer for praksisstudiet

Eksamen

 

  • Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått etter avsluttet praksis.
  • Deltakelse med framlegg på profesjonsseminar i etterkant av praksis. Vurderes til Bestått/Ikke bestått.