2MSF5101-1 Samfunnsfag 1, emne 1: Innføring i samfunnsfag
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til samfunnsfagene som vitenskapsfag og skolefag
- kjenner til fagdidaktisk teori og sentrale arbeidsmetoder i fagene
- har kunnskap om sammenhenger mellom natur og samfunn
- kjenner til sammenhenger mellom menneskelig aktivitet, globale ressurs- og klimautfordringer og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om menneskerettigheter og medborgerskap
- har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
- har kunnskap om konflikter og samarbeid før og nå og om samfunnsmessige endringer over tid
- har kunnskap om samene som urfolk, andre nasjonale minoriteter og om kulturelt mangfold i Norge
- har kunnskap om samfunnsfaglige problemer knyttet til elevene sin digitale hverdag
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over sentrale begrep som f.eks. bærekraft, demokrati, diversitet og skolens rolle i å utvikle elevenes handlingskompetanse
- kan lede læringsprosesser som utfordrer elevenes verdier og holdninger.
- kan hjelpe elever til å forstå seg selv både som historieskapte og historieskapende mennesker, og å bidra til å fremme elevenes forståelse av hvordan samfunn har vært, hvordan de er og hvordan de kan bli
- kan reflekterer over sammenhenger mellom individuell læring, kollektiv læring og vurdering
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflekterer selvstendig og kritisk over samfunnsspørsmål
Innhold
- Klimalære, bærekraftig utvikling, ressurs- og miljøutfordringer på ulike geografiske nivå
- Næringsutvikling og sysselsetting i et lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv
- De lange linjer i jordas utvikling, geomorfologiske prosesser
- Sosialisering og identitetsutvikling hos barn og unge i flerkulturelle samfunn
- Barns rettigheter, demokratisk, politisk og økonomisk deltakelse i ulike samfunn
- Holdninger og verdier i hjem og skole i Norge som flerkulturelt samfunn
- Sentrale epoker og samfunnsmessige endringer i Norge og i verden fra antikken til ca. 1800, inkludert samisk historie
- Historiebevissthet og historisk kunnskap
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesninger
- Seminarer
- Digitale presentasjoner
- Muntlige presentasjoner
- Gruppearbeid og ekskursjoner
- Høgskolens læringsplattform blir benyttet
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.
Emneevaluering - kvalitetssystem
Til vanlig skal det gjennomføres evaluering av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres.
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
- 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Eksamen
Individuell skriftlig 5-timers skoleeksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Karakteren i Samfunnsfag 1, emne 1 teller 50% av endelig karakter i faget Samfunnsfag 1 (30 studiepoeng)
På grunn av Koronaviruspandemien ble det høsten 2020 gjort endringer i eksamensform på emnet. Den nye eksamensformen er individuell hjemmeeksamen på 5 timer.
Tillatte hjelpemidler til eksamen
Gjeldende læreplan for grunnskolen i samfunnsfag