Language: NOR | ENG
2020/2021

2MMU5101-3 Musikk 2, emne 3: Musikk som sosial praksis

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om et bredt utvalg musikk fra ulike historiske epoker, sjangere og kulturer
  • har kunnskap om ulike sjanger- og stilideal i arbeid med improvisasjon, komposisjon og arrangering
  • har kunnskap om musikk og musikkundervisning som sosialt og kulturelt, globalt og lokalt fenomen
  • har kunnskap om hvordan menneskers musikerskap gjennom musikalske forhandlinger og reforhandlinger er innvevd i maktrelasjoner og smakshierarkier
  • har kunnskap om hvordan didaktiske valg kan ha inkluderende og ekskluderende virkninger

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og drøfte musikkens funksjoner i tilknytning til vår nære kultur og i krysskulturelle kontekster, samt drøfte og utfordre stereotypier og smakshierarkier som bidrar til å ekskludere og inkludere musikk og musikerskap
  • kan drøfte hvilken betydning uformelle opplæringsarenaer har for musikk- og danseopplæring for elever og hva slike erfaringer kan innebære for musikkopplæringa i skolen
  • kan ta i bruk ulike strategier for å forstå, analysere og skape musikk
  • kan skape egne komposisjoner og legge til rette musikalsk materiale for ulike framføringsformål og læringsprosesser i musikkundervisning

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for elevvurdering som bygger på forskningsbasert kunnskap om vurdering, musikkfaglig kompetanse og kulturteoretisk refleksjon, og kan kommunisere grunnlaget for vurderinga til andre
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsløp i musikk

Innhold

  • Praktisk arbeid med å forstå, analysere, komponere, arrangere og vurdere musikk
  • Musisering med hovedvekt på bass og trommer
  • Praktisk arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning, med vekt på å lede fortolknings- og komposisjonsprosesser og legge til rette musikalsk materiale for undervisning og læring
  • Kulturteori og pedagogisk teori med hovedvekt på musikalsk mening, musikk som sosial praksis, formelle og uformelle musikkopplæringsarenaer, og musikkens funksjoner i ulike barne- og ungdomskulturer

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Praktisk arbeid med musikk og musikalsk instruksjon og ledelse
  • Undervisning i plenum og gruppe
  • Studentstyrt aktivitet og arbeid
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid/individuelle oppgaver
  • Bruk av digital læringsplattform

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Emneevaluering - kvalitetssystem

Til vanlig skal det gjennomføres evaluering av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Minst to ganger forberede, instruere og lede en musikalsk aktivitet med gruppa (spesifiseres i undervisningsplanen). Det skal leveres et notat med didaktiske overveielser knytta til gjennomføring av aktiviteten
  • To individuelle kortsvarsoppgaver.
  • Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 20% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering

Eksamen

  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Teller 50% av karakteren i emnet.
  • Individuell praktisk eksamen der studenten skal innstudere og lede egne arrangementer og/eller egenkomponert musikk med en gruppe medstudenter. Studentene skal vise både musikalske og didaktiske ferdigheter. Varighet 20 min. Teller 50% av karakteren i emnet.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Karakteren i Musikk 2, emne 3 teller 50% av endelig karakter i faget Musikk 2 (30 studiepoeng)   

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Del 1: Ingen

Del 2: Alle