Language: NOR | ENG
2020/2021

2MMU5101-4 Musikk 2, emne 4: Musikkutdanning som forskningsfelt

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kjennetegn på et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø og om fellesskap for musikalsk læring
  • har kunnskap om grunnlagslitteratur og aktuelle debatter om skolefaget musikk og musikk som vitenskaps- og kunstfag 
  • har forskningsbasert kunnskap om musikkopplæring og kunnskap om metoder for forskings- og utviklingsarbeid i musikk
  • har kunnskap om estetiske arbeidsformer og læreprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig fagdidaktisk og/eller kunstnerisk forsknings- og utviklingsarbeid som bygger på grunnleggende forskningsetiske prinsipp
  • kan lage og utøve egen musikk ved hjelp av akustiske og digitale instrument
  • kan lage og utøve et variert repertoar der musikk, dans og drama inngår, alene og i samspill med andre
  • kan planlegge, lede, gjennomføre og vurdere prosjektarbeid der musikk og andre estetiske uttrykk inngår

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom å legge vekt på innovasjon, endring og fleksibilitet i egen lærerrolle
  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige prosjektarbeid

Innhold

  • Praktisk arbeid med musisering, framføring og formidling
  • Undervisning på valgfritt instrument (inkludert direksjon, laptop, komposisjon)
  • Praktisk arbeid med planlegging og gjennomføring av prosjektarbeid,  tverrfaglige samarbeidsprosesser og faglig utviklingsarbeid
  • Forskningslitteratur, vitenskapsteori og metodologi med hovedvekt på faglig utviklingsarbeid i musikkfaget og musikkutdanning som forskningsfelt.
  • Studenten skriver en forsknings- og utviklingsoppgave (FoU-oppgave) eller fordypningsoppgave. Oppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der studentene skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Hensikten med oppgaven er å gi en sammenhengende framstilling av og refleksjon over sentrale spørsmål som studenten vil møte i profesjonsutøvelsen. Oppgaven er veiledet.

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Praktisk arbeid med musikk og musikalsk instruksjon og ledelse
  • Undervisning i plenum og gruppe
  • Studentstyrt aktivitet og arbeid
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid/individuelle oppgaver
  • Bruk av digital læringsplattform

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Emneevaluering - kvalitetssystem

Til vanlig skal det gjennomføres evaluering av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Minst to ganger forberede og fremføre musikk for studentgruppa, alene og/eller sammen med andre
  • Minst to ganger gi tilbakemelding på fremføringer fra andre studenter.   
  • Godkjent problemstilling til fordypnings-/FoU-oppgaven
  • Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 20% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering.

Eksamen

  • En profesjonsrettet og praksisrelevant fordypnings-/FoU-oppgave. Teller 50 % av karakteren i emnet.
  • Praktisk gruppeeksamen der studentene skal gjennomføre og presentere et prosjektarbeid. Studentene skal vise ferdigheter i og evne til samspill og formidling gjennom  sang og spill på ulike instrumenter, i kombinasjon med andre uttrykksformer som dans og drama. Gruppa får en felles karakter på prosjektet. Studentene leverer et individuelt refleksjonsnotat i etterkant. Gruppekarakter og individuell karakter legges sammen og vektes 49%/51%. Sammenlagt karakter på praktisk gruppeeksamen teller 50 % av karakteren i emnet.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Karakteren i Musikk 2, emne 4 teller 50% av endelig karakter i faget Musikk 2 (30 studiepoeng)

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Del 1: Alle

Del 2: Alle