Language: NOR | ENG
2020/2021

2MNK5101-4 Norsk 2, emne 4: Språklig variasjon i didaktisk perspektiv

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i skolefagets historie og egenart
  • har omfattende kunnskap om norsk som første- og andrespråk og innsikt i forskning og teori på feltet
  • har omfattende kunnskap om muntlig kommunikasjon
  • har kunnskap om nasjonale minoritetsspråk og nabospråk
  • har kunnskap om språkhistorie, språklig variasjon, språklige endringsprosesser i eldre og nyere tid og gjeldende normering av nynorsk og bokmål
  • har omfattende kunnskap om videreutvikling av grunnleggende ferdigheter for elever på ungdomstrinnet  
  • har kunnskap om vitenskapelig tenkemåte og forskningsmetoder i norskfaget

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse av muntlige, skriftlige og multimodale tekster
  • kan legge til rette for variert arbeid med språk og saktekster i tradisjonelle og nye medium
  • kan tilpasse den videre opplæringen i grunnleggende ferdigheter til elever på ungdomstrinnet
  • kan bruke relevante metoder og ny teknologi på måter som fremmer samarbeid og faglig progresjon i den videre lese- og skriveopplæringen på ungdomstrinnet
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger
  • kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og gi læringsfremmende respons til alle elever
  • kan skrive akademiske fagtekster på nynorsk og bokmål
  • kan skrive en FoU-oppgave om et selvvalgt tema

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har bred innsikt i språkdidaktisk forskning og utviklingsarbeid og kan drøfte forskningsetiske problemstillinger
  • kan formidle og kommunisere om relevante faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid  
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på trinn 5 – 10 i samarbeid med andre
  • mestrer norsk muntlig og skriflig, både bokmål og nynorsk

Innhold

  • Norsk som første- og andrespråk, minoritetsspråk, nasjonale minoritetsspråk og nabospråk
  • Språkhistorie og språklige endringsprosesser
  • Gjeldende normering av nynorsk og bokmål
  • Analyse av og arbeid med muntlige, skriftlige og multimodale tekster
  • Videre leseopplæring. Leseforståelse, lesing i ulike fag og lesing i en flerkulturell kontekst.
  • Videre skriveopplæring. Elevtekstanalyse, vurdering og responsarbeid.
  • Kartlegging og vurdering av språk, lese- og skriveferdigheter
  • Utforming og drøfting av problemstillinger (presentert muntlig i seminar)(FOU)
  • Vitenskapsteori, forskningsdesign og forskningsmetode (FOU)
  • Resymé og analyse av faglitteratur som er relevant for et selvvalgt tema (FOU)
  • Arbeid med utvikling av eget muntlig og skriftlig fagspråk og gi respons til medstudenters skriving.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisninga vert lagt opp i form av forelesninger, ulike seminar, arbeid i grupper og individuelt. Aktiv deltaking i undervisninga og på høgskulens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Detaljer vil komme i undervisningsplanen.

Praksis

Praksisstudiet er ein integrert del av faga som inngår i utdanninga. Alle fag i utdanninga har saman med praksisstudiet ansvar for at studentane utviklar ein identitet som lærar. Det skal vere ei nær kopling mellom innhald og arbeidsmåtar i lærarutdanningsfaga og praksisstudiet. Rettleiing og vurdering av studentar i praksisstudiet er eit felles ansvarsområde for faglærarane i grunnskulelærarutdanningane, praksislærar og rektor.

Studentane skal utføre oppgåver i praksisperioden ut frå undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskulen.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Muntlig presentasjon av en faglig problemstilling i gruppe med andre studenter
  • Inntil tre individuelle skriftlige arbeidskrav (Kort notat med prosjektbeskrivelse, resymé av relevant faglitteratur, drøfting av et faglig tema)
  • Korte faglige innspill knyttet til emner i pensum eller medstudenters skriving, som spesifisert i undervisningsplanen.
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning slik det går fram av undervisningsplanen i emnet. Studenten har selv ansvar for å registrere at hun/han er til stede.

Eksamen

Del 1, alternativ 1, når norsk er masterfag: Individuell FoU-oppgave om et tema studenten selv har valgt.Eksamen teller 60 % av karakteren. 

Del 1, alternativ 2, når norsk ikke er masterfag: Individuell skriftlig oppgave om et tema studenten selv har valgt.Eksamen teller 60 % av karakteren. 

Del 2, gjelder i begge tilfeller: Individuell muntlig eksamen. Eksamen teller 40 % av karakteren.  

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Karakteren i Norsk 2, emne 4 teller 50% av endelig karakter i faget Norsk 2 (30 sp)    

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Del 1: Alle

Del 3: Ingen