Language: NOR | ENG
2020/2021

2MU6101-3 Musikkformidling 1

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kjennskap til og forståelse for ulike musikalske uttrykksformer
  • har kunnskap om hva som kjennetegner et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø og musikalsk fellesskap
  • har kunnskap om hva musikk kan tilby og hvordan ulike mennesker bruker musikk i ulike sammenhenger, spesielt i et barne- og ungdomskulturelt perspektiv
  • har kunnskap om samisk og andre urfolks kultur og musikk
  • har bevissthet om hvordan væremåte og presentasjonsform påvirker formidling
  • har kjennskap til tekniske og kunstneriske problemstillinger knyttet til å innstudere, framføre og formidle musikk i kor, andre typer ensembler og på hovedinstrument
  • har kjennskap til instrumenters virkemåte, oppbygning og historiske utvikling

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan framføre et variert repertoar på hovedinstrumentet og andre instrumenter, alene og i samspill med andre
  • kan forholde seg til samspillsituasjoner med utgangspunkt i egne og felles musikalske intensjoner, eksempelvis i kor og ulike ensembler
  • mestrer enkelt akkompagnement etter besifring og gehør
  • kan bruke stemmen på hensiktsmessige og uttrykksfulle måter i sang og tale
  • behersker elementær ledelse av ulike ensembletyper som klassekor og samspillgrupper
  • kan gi og ta imot respons i formidlingssituasjoner
  • kan forholde seg til et notebilde og andre former for musikalske nedtegnelser for innstudering og framføring av musikk
  • har terminologi for å beskrive forskjellige musikalske uttrykk og former
  • kan formidle samisk og andre urfolks musikk rettet mot grunnskolen

Generell kompetanse

  • har kompetanse til å kombinere teoretiske kunnskaper, praksiserfaring og didaktisk refleksjon
  • har kjennskap til aktuelle forsknings- og erfaringsbaserte perspektiver på formidling
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere formidlingsprosjekter knyttet til musikk, dans og bevegelse
  • viser åpenhet og toleranse for ulike musikalske uttrykksformer
  • har kjennskap til arbeidsfysiologiske grunnprinsipper

Innhold

  • Hovedinstrument
  • Kor (bi-instrument 1)
  • Akkordbasert akkompagnementsinstrument (bi-instrument 2)
  • Formidlings-forum
  • Prosjektverksted (temabasert prosjekt relatert til semesterplanen)
  • Konsertvirksomhet

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene innbefatter

  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Dialogbasert undervisning
  • Gruppearbeid
  • Individuelle oppgaver
  • Studentframføringer (individuelt og i gruppe)
  • Kameratvurdering
  • Egenøving
  • Samspill
  • Oppspill i brukspiano
  • Prosjektarbeid
  • Bruk av Canvas

Praksis

Praksis går som en rød tråd gjennom faglærerutdanningen i musikk. Arbeidet med emnet Musikkformidling 1 og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. Plan for praksisopplæringen og emnebeskrivelsene supplerer hverandre. Vi viser til gjeldende Plan for praksisopplæringen for detaljert informasjon om fokusområder og innhold i praksisperioden. Gjennom emnet Musikkformidling 1 vil studentene arbeide med en skolekonsert som etter avtale med praksisskolen kan danne utgangspunktet for studentens undervisning i praksis.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Formidlingsforum: minst 80% deltakelse
  • Formidlingsforum: minst to interne opptredener og én gang med lydansvar
  • Hovedinstrument: minst 80% deltakelse
  • Kor: minst 80% deltakelse
  • Bruksspill piano: minst 80% deltakelse
  • Bruksspill piano: godkjent oppspill
  • Prosjektuke høst: minst 80% deltakelse
  • Prosjektuke vår: minst 80% deltakelse
  • Vårkonsert: minst 80% deltakelse
  • Vinterkonsert: minst 80% deltakelse
  • Deltakelse på 2 eller flere interne og/eller eksterne konserter. Antall og tidspunkter fastsettes nærmere i semesterplanen

 

 

Eksamen

  • Praktisk prøve med utgangspunkt i hovedinstrument og andre instrumenter (evt. ensembleledelse). Vurderes med Bestått/Ikke bestått.