Language: NOR | ENG
2020/2021

2MU6201-7 Vokal-/instrumentaldidaktikk og ensembleledelse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har faglige, pedagogiske og fagdidaktiske kunnskaper i vokal-/instrumentalundervisning og ensembleledelse i grunnskole, kulturskole og frivillig kulturliv
  • har kjennskap til relevant repertoar for ulike typer samspillgrupper, epoker og sjangrer, særlig rettet mot musisering med barn og unge
  • har kunnskap om betydningen av bevegelse og kroppsspråk i instruksjon og ledelse av ensembler som profesjonsfag
  • har kunnskap om generelle pedagogiske og metodiske problemstillinger ved vokal-/instrumentalundervisning
  • har kunnskap om samspillet mellom det faglige og det pedagogisk/psykologiske innen musikalsk ledelse som profesjonsfag
  • har grunnleggende innsikt i ulike sjangrer og beherske ulike tilnærmingsmåter knyttet til bruken av hovedinstrument
  • har kjennskap til tekniske og kunstneriske problemstillinger knyttet til å innstudere, framføre og formidle musikk
  • har kjennskap til grunnleggende kunnskaper om instrumenters virkemåte, oppbygning og historisk utvikling
  • har kjennskap til arbeidsfysiologiske grunnprinsipper

Ferdigheter

Studenten

  • kan musisere sammen med andre og bygge opp god fagdidaktisk prøveteknikk i ulike typer ensembler og i individuell undervisning
  • behersker grunnleggende ferdigheter i taktering og dirigering, og kan lese, analysere og dirigere etter partitur
  • kan legge musikk til rette for utøvelse i ulike typer ensembler
  • kan reflektere over forholdet mellom ledelse og dirigering innen musikalsk ledelse som profesjonsfag
  • behersker ulike sjangrer og tilnærmingsmåter knyttet til bruken av hovedinstrument
  • behersker ulike metoder knyttet til vokal-/instrumentalundervisning fra begynnernivå til viderekommende nivå

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide bevisst med å utvikle gode fagdidaktiske læringssituasjoner for den enkelte elev, i ensemblet eller elevgruppen ved å stimulere de sosiale relasjonene aktørene imellom og bidra til å frigjøre den enkeltes musikalske evner i samspill med andre
  • kan være forbilde for gode musikalske, instrumentelle og samspillsmessige holdninger
  • kan musisere på høyt nivå sammen med andre og bygge opp god prøveteknikk i ulike typer profesjonsfagsrettede ensembler og i individuell undervisning

Innhold

  • Musikkpedagogiske, fagdidaktiske og metodiske emner først og fremst knyttet til musikkpedagogisk virksomhet i kulturskole og frivillig musikkliv
  • Fagdidaktisk arbeid med hovedinstrumentet innen undervisning i musikk som profesjonsfag
  • Dirigering og innstuderingsmetodikk

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene innbefatter:

  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Gruppearbeid med framlegg på seminar
  • Individuelle oppgaver
  • Prosjekter
  • Praktiske erfaringer med musikalsk ledelse
  • Bruk av Canvas

Praksis

Vi viser til gjeldende Plan for praksisopplæringen for detaljert informasjon om fokusområder og innhold i praksisperiodene.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Hovedinstrument: minst 80% deltakelse
  • Kor: minst 80% deltakelse
  • Prosjektuke vår: minst 80% deltakelse
  • Deltakelse på minst en intern eller ekstern konsert. Fastsettes nærmere i semesterplanen.
  • Studenten skal med sitt hovedinstrument undervise en medstudent tre ganger. Det skal leveres et refleksjonsnotat på maks. 800/min. 600 ord (Canvas) som beskriver prosessen fra et metodisk og pedagogisk perspektiv. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • 80% deltakelse i øvrig undervisning i henhold til undervisningsplanen

Eksamen

  • En muntlig presentasjon på 20 minutter knyttet til problemstilling i vokal-/instrumentaldidaktikk eller ensembleledelse.

Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.