Language: NOR | ENG
2020/2021

2MU6301-2 Musikkformidling 3

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  •  har bred innsikt i ulike musikkformer og tilnærmingsmåter
  •  har innsikt i et bredt repertoar av virkemidler og verktøy for musikalsk utøvelse, formidling og ledelse
  •  har et bevisst forhold til musikkfortolkning og -formidling både musikalsk, scenisk og verbalt for ulike publikumsgrupper og på ulike arenaer
  •  har innsikt hvordan en kan planlegge og gjennomføre prosjekter for, av og med barn og unge der framføring av musikk inngår i en uttrykksmessig helhet sammen med andre kunstformer og fagområder
  •  har innsikt i retningslinjer for og organisering av ulike skoleslag og andre kulturarenaer og samfunnsinstitusjoner og hvordan disse kan medvirke til læring og utfoldelse i og gjennom musikk
  •  har innsikt i forskningsbaserte filosofiske og etiske perspektiver på aspekter ved musikkformidling

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke hovedinstrumentet og andre instrumenter variert, overbevisende, selvstendig og engasjerende i undervisning og formidling
  • kan akkompagnere seg selv og andre etter besifring og gehør
  • behersker et bredt repertoar av virkemidler og verktøy i musikalsk utøvelse, formidling og ledelse
  • fremstår som en allsidig og selvstendig formidler musikalsk, scenisk og verbalt for ulike publikumsgrupper og på ulike arenaer
  • opptrer balansert i ulike samspills- og formidlingssituasjoner ved å være aktivt lyttende og initiativrik
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere prosjekter for, av og med barn og unge der framføring av musikk inngår i en uttrykksmessig helhet sammen med andre kunstformer og fagområder
  • kan vurdere og diskutere tekniske og kunstneriske problemstillinger i innstudering, framføring og formidling av musikk
  • kan drøfte hvordan skolen og andre kulturarenaer og samfunnsinstitusjoner kan legge til rette for utdanning og ut foldelse i og gjennom musikk
  • kan kommunisere gjennom et faglig og nyansert begrepsapparat og varierte notasjonsformer
  • har allsidig basis for det å vurdere og gi tilbakemeldinger på elevers musikkutøvelse og kan drøfte dette på bakgrunn av forsknings- og erfaringsbaserte teorier og filosofiske og etiske perspektiver

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte studiets emner i sammenheng og kombinere teoretiske kunnskaper, praksiserfaring og didaktisk refleksjon
  • har allsidig basis for undervisning i og formidling av musikk på ulike arenaer og for forskjellige målgrupper
  • kan forberede, gjennomføre og vurdere ulike prosjekter som sammenfatter utøvende, skapende, ledende og differensierende arbeid.
  • kan drøfte lærerprofesjonen og ulike formidlingsaspekter i lys av filosofiske og etiske perspektiver
  • har innsikt i arbeidsfysiologiske grunnprinsipper

Innhold

  • Hovedinstrument
  • Kor (bi-instrument 1)
  • Akkordbasert akkompagnementsinstrument (bi-instrument 3)
  • Formidlings-forum
  • Prosjektverksted
  • Konsertvirksomhet

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene innbefatter

  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Dialogbasert undervisning
  • Gruppearbeid
  • Individuelle oppgaver
  • Studentframføringer (individuelle og i gruppe)
  • Kameratvurdering
  • Egenøving
  • Samspill
  • Prosjektarbeid
  • Bruk av Canvas

Praksis:

Praksis går som en rød tråd gjennom faglærerutdanningen i musikk. Arbeidet med emnet Musikkformidling 3 og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. Plan for praksisopplæringen og emnebeskrivelsene supplerer hverandre. Vi viser til gjeldende Plan for praksisopplæringen for detaljert informasjon om fokusområder og innhold i praksisperioden. Gjennom emnet Musikkformidling 3 vil studentene være innom prosjektverksted med ulike temaer som er relevante for den variasjonen av praksisplasser som tilbys. Studentene skreddersyr selv, i samråd med faglærer og praksislærer, hvilke praksisoppgaver som vil være hensiktsmessige.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Formidlingsforum: minst 80% deltakelse
  • Formidlingsforum: deltakelse i studentfremføringer i henhold til undervisningsplanen
  • Hovedinstrument: minst 80% deltakelse
  • Kor: minst 80% deltakelse
  • Prosjektuke høst: minst 80% deltakelse
  • Prosjektuke vår: minst 80% deltakelse
  • Vinterkonsert: minst 80% deltakelse

 

Eksamen

  • Individuell eksamenskonsert med selvvalgt program innenfor rammer fastsatt av faglærer. Eksamenskonserten skal ha en varighet på 30 minutter.

Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.