Language: NOR | ENG
2020/2021

2SPIM131 Spillmotorarkitektur

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om arkitekturen og delene i en 3D-spillmotor
  • har kunnskap om rendringsoptimalisering

Ferdigheter

Studenten

  • kan benytte verktøy og metodikk til å programmere på større, komplekse systemer
  • kan finne, vurdere, bruke og henvise til relevant forsknings- og utviklingsarbeid og annet aktuelt fagstoff
  • kan beherske kritisk tenkning, logikk, kommunikasjon og problemløsing

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre

Innhold

Sentrale tema:

  • 3D-rendringsoptimalisering
  • 3D-lyd
  • materialer
  • scenegrafer/sceneorganisering
  • lys/skygge
  • kollisjonsdetektering
  • fysikksimulering
  • animasjonstyper
  • partikkelsystemer
  • input
  • scripting

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, selvstudium og veiledning.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • 2-4 individuelle oppgavebesvarelser
  • deltagelse i forelesninger i henhold til undervisningsplanen
  • deltagelse i lab-undervisning i henhold til undervisningsplanen

Eksamen

  • 4 timers individuell skriftlig eksamen som teller 50% av endelig karakter
  • en individuell oppgave som teller 50% av endelig karakter

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.