Language: NOR | ENG
2020/2021

2SPILL101 Spilldesign

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende teoretiske og praktiske kunnskaper og forståelse innenfor spilldesign
  • har kunnskap om en spilldesigners oppgaver og arbeidsmetoder i ulike spillproduksjoner
  • har kunnskap om enkle analyseverktøy og teknikker for spill
  • har kunnskap om de grunnleggende fellestrekkene og ulikhetene mellom forskjellige typer spill
  • har kjennskap til historiske utviklinger i spillbransjen
  • har kunnskap om hvordan man finner inspirasjonskilder og bruker det i sitt eget arbeid
  • har kjennskap til hvordan man utvikler et gjennomgående design som kulminerer i et dataspill
  • har kunnskap om anvendelse av systemtenkning i spilldesign
  • har kunnskap om prosjektledelse i utvikling av dataspill

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere enkle spill med hensyn til forholdet mellom mekanikker og opplevelse
  • kan bruke ulike teknikker for å balansere eksisterende og nye spilldesign
  • kan spesifisere og operasjonalisere et spilldesign med det formål å skape en spesifikk spillopplevelse
  • kan utvikle et interaktivt prosjekt fra idé til ferdig implementasjon via en iterativ prosess
  • kan drøfte og forklare kjernekonsepter som spill, spilldesign, spillmekanikker og balansering
  • kan identifisere mekanikker og spillemønstre i ulike typer spill
  • kan skape nye spilldesignideer, og dokumentere disse på en god måte
  • kan jobbe i tverrfaglige team
  • kan skrive en analytisk akademisk tekst
  • har forståelse for ulike prosjektstyringsmetoder og prosesser
  • kan holde seg til minimumskrav for utvikling av et levedyktig dataspill
  • kan gjennomføre First playable, Alpha, Beta og Gold Master etter tidsplanen
  • kan historiske utviklinger innen dataspill

Generell kompetanse

Studenten

  • kan forklare og rettferdiggjøre designvalg med referanse til pensum
  • har et teoretisk og kognitivt grunnlag for videre analytisk og kreativt arbeid med interaktive produksjoner
  • har teoretisk og praktisk erfaring gjennom analyse og spilltesting av spill og design og redesign av nye og eksisterende spill
  • kan gjennomføre en iterativ spilldesignprosess fra start til slutt, der prototyping, testing og dokumentasjon vil være i fokus
  • kan utvikle forskjellige gamedesigndokumenter
  • kan finne, vurdere og henvise til inspirasjonskilder fra spill og filmbransjen
  • kan bruke kildereferanser aktivt i sitt eget arbeid
  • kan planlegge et dataspillprosjekt i en tverrfaglig arbeidsgruppe
  • kan begrunne faglige valg i utviklingsprosessen
  • kan bruke grunnleggende System Analysis i spilldesign

Innhold

Sentrale tema:

  • spilldesign
  • dramaturgiske strukturer i dataspill
  • leveldesign
  • synergieffekter mellom gameplay og historieutvikling
  • analyserer dataspill
  • utvikle spilldesign dokumenter og finne inspirasjonskilder
  • spilltesting
  • prosjektledelse
  • historisk utvikling innen dataspill
  • tverrfaglig utvikling av et produkt
  • systemtenkning i spilldesign

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er lagt opp som kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, selvstudium og veiledning.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • 2-4 individuelle oppgavebesvarelser
  • deltagelse i forelesninger i henhold til undervisningsplanen
  • deltagelse i lab-undervisning i henhold til undervisningsplanen

Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.

Eksamen

  • Gruppeoppgave med 2-4 studenter pr gruppe, teller 50% av endelig karakter
  • 2 individuelle oppgaver, teller 50% av endelig karakter

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa ansvarlig for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.