Language: NOR | ENG
2020/2021

2SPF101 Spillifisering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sentrale tema, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder rundt spillifisering (gamification)
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor spillifisering
  • har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om sosiale sider ved spillifisering

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger for å utvikle en spillifisering ved hjelp av en egnet spillmotor
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor spillifisering

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser

Innhold

Spillifisering (gamification) er bruk av spilltenkning og spillteknologi i en ikke-spillbasert kontekst. Emnet er både praktisk og teoretisk orientert, der fokus er å spillifisere et virkelighetsbasert datasett for bruk til opplæring eller visualisering.

Sentrale tema:

  • spillifisering
  • utvikling av spillifiseringsprodukt
  • muligheter og marked for spillifiseringsprodukter

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger og veiledning. Gjennom hele emnet skal studentene arbeide praktisk på egen hånd og i grupper med å gjennomføre et spillifiseringsprosjekt.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  •  2-4 gruppebaserte oppgavebesvarelser
  •  deltagelse i forelesninger i henhold til undervisningsplanen
  •  deltagelse i lab-undervisning i henhold til undervisningsplanen

Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.

Eksamen

  • muntlig gruppeeksamen som teller 40%
  • mappeinnlevering i gruppe som teller 60%

Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa ansvarlig for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen.

Det forutsettes at begge deleksamene er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.