Language: NOR | ENG
2020/2021

MPAL4002/1 / MPAR4002/1 Innovasjonsteori

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap
Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor fagområdet innovasjonsteori
  • har spesialisert innsikt i sammenhengen mellom innovasjon, offentlig sektors- og innovasjonspolitikkens rolle
  • har spesialisert innsikt i sentrale teoretiske perspektiver, viktige metodologiske aspekter og empiriske forskningsresultater

Ferdigheter
Studenten

  • kan formulere problemstillinger samt har faglige forutsetninger for å gjennomføre et FoU-arbeid på mastergradsnivå
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger om innovasjon i tjenesteyting både med spesialister og allmennheten
  • kan bidra til nytenking om og i innovasjonsprosesser

Generell kompetanse
Studenten

  • har kompetanse til å analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet
  • kan arbeide selvstendig med en vitenskapelig problemløsning
  • kan analysere innovasjon med utgangspunkt i fagområdets teori historie, og plass i samfunnet

Innhold

  • Innovasjonsteori
    • Skille mellom innovasjon fra andre former for utvikling og endring.
    • Innovasjoner i forhold til graden av nyskaping og samfunnsforandrende kraft.
    • Forholdet mellom innovasjon og økonomisk, kulturell og sosial utvikling.
    • Spredning og adposjon av innovsajoner
    • Forholdet mellom individ (entreprenør), system og struktur
    • ulike tilnærminger til innovasjonssystemer
    • ulikheter i innovasjonstakt (region, nasjon), relaterer til likheter og ulikheter i innovasjonspolitikk og andre mulige kontekstuelle forklaringer (kulturelle, sosiale, økonomiske). 
  • Innovasjon i organisasjoner (bedrifter, ideelle organisasjoner og ulike offentlige organisasjoner), teorier om
    • åpen eller lukket innovasjon
    • medarbeider- og kundedrevet innovasjon
    • innovasjon gjennom nyetableringer versus innovasjon i eksisterende bedrifter og organisasjoner 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er lagt opp som forelesninger og seminarer med aktiv studentdeltakelse. For øvrig oppfordres studentene til å danne kollokviegrupper for å arbeide med stoffet og oppgaver i mellom samlingene. 

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Frammøte på 67% av underviste timer i emnet
  • Studentene skal i løpet av emnet presentere fagstoff på seminarer og skriftlige arbeidskrav som det arbeides med mellom samlingene. Ytterligere informasjon om disse kravene gis ved emnets oppstart.

Eksamen

4 timers individuell skoleeksamen. Prestasjonen vurderes fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Ingen.